Saigon en ons uitstapje naar Hong Kong

11 februari 2018 - Mui Ne, Vietnam

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met een nieuw reisverslag, dit keer vanuit het heerlijke Mui Né (badplaats) in Zuid Vietnam.

We waren gebleven bij onze laatste motor stop Ho Chi Minh (Saigon), in deze mega grote stad hebben we onze lieftallige motor ingeleverd en is het ons gelukt om heel Vietnam van Noord naar Zuid te rijden!!! Het was een fantastische ervaring en 100% de moeite waard. In Ho Chi Minh rijden ging ons beter af dan dat we dachten, Youri is een echte motormuis geworden en ook de straten zijn groter dan in andere steden (Hanoi bijvoorbeeld) en de wegen hebben hier stoplichten, jippie ! Dat is namelijk erg langgeleden voor ons haha.

IMG_4398 IMG_4397

In Ho Chi Minh verbleven we op dé straat waar alle backpackers zitten of ’s avonds naar toe gaan om te feesten, een mooi plekje midden in deze grote stad. Omdat we best een aantal dagen hier zijn hebben we het lekker rustig aan gedaan en moesten we ook wel weer wennen aan alle staddrukte en de warmte, na alle kou en regen was het hier weer 32 graden, klam en zweten geblazen.

IMG_4404 IMG_4406

Onze tweede dag ging al beter, we wenden langzaam aan de warmte, hebben even de omgeving bekeken en lekker in het park gezeten om mensen te kijken, dat kan heel goed in deze stad! Gewoon lekker ergens zitten en kijken naar het chaotische verkeer en alle verschillende mensen die voorbij komen.

’s Middags was er voetbal, Asian Cup under 23 en Vietnam speelde de halve finale en heel de stad en het land keek naar deze wedstrijd. Alle vlaggen, toeters en bellen, T-shirts kwamen tevoorschijn om het team te supporten en het mooie was dat ze nog gewonnen hadden ook! Dat betekent een groot feest op straat, scooters die non-stop toeteren en heel veel blije gezichten. Super leuk om meegemaakt te hebben, wat een overwinning al wel niet doet met de mens, prachtig om te zien.

Onze Belgische vrienden (Lisa en Jan) waren deze dag ook gearriveerd in ons hostel en hebben we met hen lekker opgetrokken, zo grappig dat we de gehele motortocht achter elkaar en met elkaar hebben gereisd.

Het hoogtepunt van deze dagen was toch wel de verrassing van Wim en Joëlle, die waren met hun cruise een dag in Ho Chi Minh en wij hadden het zo kunnen regelen dat wij er ook op tijd waren en dus al een extra dag met elkaar konden zijn! We hebben ook alles uit de dag gehaald, lekker bijgekletst en zo veel mogelijk gezien en Wim heeft zelfs streetfood gegeten!

IMG_4417 IMG_4427 IMG_4428

Om 10 uur ’s ochtends kwamen Wim en Joëlle aan in de stad bij de Bitexco Tower (het hoogste gebouw van de stad), we zijn helemaal naar boven gegaan om de stad van bovenaf te bekijken en hebben we lekker koffie gedronken om eens goed bij te praten. Daarna zijn we te voet naar het Opera, Notre Dame, Postkantoor, Independent Palace en het oorlogsmuseum gegaan en eindigen we met een heerlijke streetfood lunch. Alle bezienswaardigheden hebben we gezien en dat hebben we ook wel gemerkt aan het eind van de dag waren we allemaal moe en bezweet maar het was heel fijn en gezellig!

Helaas ging de dag erg snel moesten ze al weer naar het ophaal punt, gelukkig zien we elkaar weer in Hong Kong!

Op 26 jan hebben we afscheid genomen van de Belgen, misschien dat we ze tijdens het reizen ergens anders in Azië nog zien maar voor nu hebben we gedag gezegd. Vandaag gaan we naar de Mekong Delta en slapen we in het plaatsje Can Tho, niet zo bijzonder maar het is even lekker uit de drukke stad.

IMG_4439 IMG_4440

De Mekong Delta is voornamelijk in de vroege ochtend een zeer leuke bezienswaardigheid want hier heb je nog veel floating markets, onze tour begon ook om 6 uur ’s ochtends in een klein vissersbootje. We hadden iemand van het hostel die onze gids was en een “kapitein”, het eerste stuk voeren we over de Mekong richting de markt. Tijdens het varen kwam de zon op en wat was dit een prachtig gezicht! Met ons slaapkoppies konden we zo heerlijk wakker worden. Onderweg kwam er een bootje die ons koffie gaf en midden tussen alle bootjes kregen wij ontbijt; Noodle Soup, voor ons niks geks meer om ’s ochtends te eten.

IMG_4472 IMG_4477

We kregen uitgelegd dat de drijvende markt langzamerhand geen goede handel meer is door de vele supermarkten en de markt op het land, veel mensen hebben ook geen boot meer dus mensen kiezen voor gemak en gaan naar de dichtstbijzijnde markt. Gelukkig zijn er nog wel genoeg toeristen die deze tour doen en daardoor blijft je drijvende markt nog wel bestaan maar voor hoelang nog, dat weet men niet.

Onderweg komen we helaas, zoals op veel plekke in Azië, heel veel troep in het water tegen en voornamelijk plastic afval. Iets waar vooral Anne-Sophie zich heel erg aan kan irriteren, waarom doet men dat en waarom vinden de Vietnamezen zelf dit niet erg voor hun land en de rest van de wereld. Een vraag waardoor onze gids een beetje gaat blozen want zij weet dondersgoed dat het heel slecht is maar ze vertelde ons dat de mensen gewoon niks kan schelen… Ze zien de gevolgen niet recht voor hun neus dus ja, doen ze het niet. Op school krijgen kinderen hier wel les over maar omdat ze ook het gedrag van hun ouders kopiëren komt het afval toch weer op de grond of in het water terecht. De denkmentaliteit, opvoeding en logica is toch heel erg anders dan met ons!

IMG_4713 IMG_4712

Na de drijvende markt zijn we langs de noodle fabriek gegaan, zo hebben we het proces van de rijst noodle geleerd, afsluitende zijn we naar een fruit tuin geweest, waar we zoals jullie kunnen raden lekker fruit hebben gegeten en toen was het weer tijd om terug te gaan. Op de terugweg heeft Youri nog even gevaren maar zijn we ook in slaap gevallen op de boot, om 10 uur waren we al weer terug en zijn we eigenlijk gelijk naar bed gegaan om bij te slapen haha.

IMG_4469 IMG_4460 IMG_4461 IMG_4476

’s middags was de finale van de Asian Cup maar helaas heeft Vietnam verloren, de teleurstelling was groot maar ze hebben alsnog een groot feest gevierd omdat ze heel trots waren op het team (groot gelijk).

28 jan gingen we weer terug naar Ho Chi Minh en hebben we t/m 31 jan heel weinig gedaan.

Lekker souvenirs gekocht (die konden we weer aan Wim en Joëlle meegeven), koffie gedronken, wat gekaart en een dag aan het zwembad bij een hotel gelegen.

IMG_4505

Woensdag 31 jan was het zo ver we gaan naar Hong Kong!!! Op naar Wim & Joëlle en weer een klein avontuur. Wat is een HK een indrukkende, geweldige stad! We hebben vanaf het moment dat we uit het vliegtuig konden kijken tot aan het hotel met open mond om ons heen gekeken. Het ligt dan wel in Azië maar het is zo anders dan de meesten grote steden. HK heeft veel Britse invloeden en dat merk je aan alles maar je merkt ook de Chinese discipline, mensen staan keurig in een rij als ze ergens op moeten wachten, de straten zijn schoon, het openbaarvervoer is fantastisch geregeld (en goedkoop) en alles staat in het Engels en Chinees aangegeven. Wij zijn verkocht aan deze stad!

IMG_4512 IMG_4514

De weg naar het hotel was voor ons dus al een belevenis maar de aankomst in het hotel al helemaal, laten we zo zeggen dat we mega verwend zijn en dat het voor ons non-stop luxe was. Wim stond ons al beneden op te wachten en Joëlle bij het inchecken waar we nog even een drankje konden pakken van de borrel bar (ja elke dag hadden we een twee uur durende borrelbar met hapjes en drankjes, je mocht zoveel pakken als je wilde!). Snel onze spullen in de kamer zetten en lekker wat eten want het was inmiddels al 20:30 uur. We kozen voor het buffet in het hotel waar we eindelijk weer een glaasje wijn(heel de maand hebben wij namelijk geen alcohol gedronken) hebben gedronken en heerlijke zeevruchten hebben gegeten!

IMG_4516

De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen en pas om 10 uur ontbeten, voordat we het hotel uit waren was het al bijna lunchtijd haha.

We hebben deze dag lekker alles op familie van Sluis tempo gedaan. We hebben het begin van de middag wat winkels afgelopen, Wim heeft nog een mooie horloge kunnen vinden en als bedankje voor de aankoop kregen we een gratis 5-gangen lunch met drinken aangeboden! Daar zeggen we geen nee tegen natuurlijk, ook wel weer een hele bijzondere ervaring om in een juwelierswinkel te lunchen!

IMG_4529 IMG_4533 IMG_4546 IMG_4551 IMG_4584

Met onze volle buiken gingen we maar eens wat toeristische dingen doen, op naar HK Island met de ferry naar de Victoria Peak (uitkijk punt bovenop een berg). Ik zal eerst even uitleggen hoe HK in elkaar zit. HK bestaat uit meerdere eilanden met groene gebergtes, het ene deel ligt op het vaste land en grenst aan China en het andere deel ligt op HK Island, dit eiland noemen ze ook eigenlijk wel het centrum. Hier zit het financiële district, wonen velen expats, vind je alle winkels die je hartje begeerd, vind je de leukste restaurants en bars én toeristische attracties.

De Peak is het hoogste punt van het eiland en zo kan je dus heel HK bekijken en ook de omliggende kleinere eilandjes die erbij horen. We zijn de weg omhoog met de taxi gegaan (want de rij voor het trammetje was zo lang, de Efteling/Disney was er niks bij!) wat zorgde voor een hele aparte slingerweg door dure wijken en mooie natuur. Op de Peak was het heel erg koud maar het uitzicht prachtig! Terug zijn we met het trammetje gegaan wat zorgde voor een mooi beeld op de stad zeker toen het donker werd, dan krijgt elk gebouw een andere verlichting.

IMG_4580 IMG_4650

Met de ferry weer naar de overkant en zo konden we de skyline super goed zien, ontzettend mooi! Eenmaal in het hotel was het borreltijd en hebben we de fout gemaakt om zoveel hapjes te nemen dat we geen honger meer hadden. We hebben op de hotelkamer met elkaar wat kleins besteld en toen lekker naar bed gegaan.

De tweede dag was een goeie actieve dag, we zijn op tijd gaan ontbijten en begonnen de dag op het Island waar we naar de langste roltrappenstelsel van de wereld zijn geweest. Je kan met deze roltrappen 790m ver komen en tussendoor kan je “op-en-afstappen” want de roltrappen gaan door verschillende wijken, langs winkels, restaurants en appartementen.  Eenmaal boven zijn we met een mini busje naar beneden gegaan en met de dubbeldekker tram (lijkt op de bekende dubbeldekker bus maar hier hebben we daar ook trams van!) naar de Macau ferry gegaan. Deze ferry gaat naar Macau, dit hoort niet bij HK maar is combinatie van Lissabon en Las Vegas. Deze stad bestaat uit een oude Portugese binnenstad maar heeft ook klein Las Vegas nagemaakt met de hotels en casino’s. Wij zijn alleen naar de oude binnenstad gegaan en het leek net echt op Lissabon. Ze hebben zelfs de bekende Pasteís de Belem gebakjes! We waren pas laat weer terug bij het hotel want toen we met de bus weer naar de ferry wilden hebben we daar heel erg lang over gedaan en ook de ferry terug kwam niet meer om de 15 min. Die avond hebben we aan de overkant van het hotel lekker Japans gegeten.

IMG_4589 IMG_4586 IMG_4590 IMG_4591 IMG_4641 IMG_4642 IMG_4655 IMG_4656 IMG_4657

De laatste volle dag al weer… Na het ontbijt kwam Bianca op de koffie, Bianca is een dochter van een vriendin van Joëlle die in HK woont. Ze heeft ons van alles vertelt en hebben afgesproken om ’s avonds met elkaar te eten in de hippe wijk van HK. Overdag hebben we lekker geshopt en  ’smiddags lekker Dim Sum gegeten. Eind van de dag lekker in het hotel uitgerust en opgetut voor de avond. Eerst lekker geborreld in het hotel waar het al gezellig was en eenmaal aangekomen bij Bianca werd het een hele gezellige avond! Voor Youri en mij iets te gezellig haha.

We hebben genoten en een mooie avond gehad!

IMG_4661 IMG_4666 IMG_4668 IMG_4679

Na het ontbijt moesten we al afscheid nemen van Wim en Joëlle want die vlogen al op tijd richting Nederland. Wij konden lekker tot 15uur in de kamer blijven om uit te brakken, daarna zijn wij ook richting het vliegveld gegaan en weer terug naar Ho Chi Minh. Deze dagen zijn voorbij gevlogen maar wat was heerlijk!!!

Weer terug in Ho Chi Minh zijn we nog een paar daagjes gebleven, een mooie show gezien in het Opera House en zo snel mogelijk naar onze twee weken vakantie in Mui Né!

IMG_1731 IMG_4691 IMG_4697

Dat was het, dit keer een lang verhaal omdat het weer langgeleden was en nu gaan we de aankomende twee weken volop genieten van het niks doen. Na 4 maanden reizen zijn we toch wel erg moe en toe aan een verblijf op een plek, geen zorgen maken over waar we heen gaan of hoe laat de bus vertrekt etc.

IMG_4705 IMG_4706

We hebben ons verdere plan een beetje gewijzigd… we gaan na deze twee weken naar Bangkok om daar de verjaardag van Anne-Sophie te vieren samen met een paar olifantjes en daarna vliegen we naar de Filipijnen! En dit gaan we samen met onze vriendin Robin doen! Dus onze route heeft geen logica meer maar ach lekker belangrijk. Na de Filipijnen vliegen we naar Singapore en gaan dan door Maleisië heen naar Zuid-Thailand.

Tot de volgende keer en fijne zondag!

Dikke kus AS&Y

IMG_4553

1. Leonie:
    12 februari 2018
    Geweldig verhaal weer❤️ Wat hebben jullie het fantastisch