Van regen naar zonneschijn op de motor

21 januari 2018 - Cat Tien District, Vietnam

Xin jow allemaal!

Het is weer tijd voor een nieuw verslag

We waren gebleven bij het moment dat we naar de Vinh Moc tunnels en de DMZ zone gingen met uiteindelijke bestemming Hué.

IMG_4195 IMG_4201

Wat Vietnamezen kunnen tegen de regen, dat kunnen wij ook!

Op 8 januari vertrokken we vroeg om naar de tunnels te gaan en wat zijn we blij dat we dit hebben gezien. Dit tunnel stelsel is een heel dorp onder de grond met een diepte van 11 tot zelfs 23 meter! Vinh Moc is een stadje aan het strand in Centraal Vietnam en werd tijdens de oorlog met de Amerikanen het meeste gebombardeerd. De mensen die niet vluchten omdat ze hun land wilden verdedigen hebben dus een ondergrondse dorp gegraven. Het stelsel ligt nog boven het zeeniveau zodat er nooit water in kon komen, heeft twee grote ventilatie gaten, een badkamer, een keuken, familiekamers, een verloskundige kamer en een vergader/bioscoopzaal.

IMG_4143 IMG_4150 IMG_4152

De loopgraven, het uitzicht bij de zee en een van de vele ingangen van de tunnels.

In het tunnelstelstel woonden 600 mensen en er zijn tijdens de oorlog 17 kinderen geboren waarvan er nog 16 leven. Er waren ook juffen zodat de kinderen toch nog geschoold bleven en soms konden ze zelfs naar buiten om te spelen. Er stonden altijd mensen op de uitkijk en ze hadden boven de tunnels ook machinegeweren verstopt. Zodra het alarm afging moest iedereen in de tunnels en probeerden de soldaten wat vliegentuigen neer te knallen. Het was een heftige oorlog wat tot de dag van vandaag nog steeds meespeelt in het dagelijks leven hier, heel bijzonder en interessant.

Na Vinh Moc gingen we door naar Hué, het was een prachtige dag dus we hebben langs de kust gereden. ’s Middags kwamen we aan en werden we met openarmen ontvangen in ons hotel, waar we onwijs zijn verwent door de goede zorgen en een heerlijke kamer! We kregen eerst een kopje koffie en wat fruit zodat we even konden ontspannen na het rijden, toen onze kamer klaar was lagen er rozenblaadjes op het bed en in de badkamer, wat een welkom! Na een heerlijke (regen)douche gingen we snel op pad want de zon hadden we al een paar dagen niet gezien dus daar moesten we extra van genieten.

IMG_4157 IMG_4159

Ook Beertje Ploes en Bob vonden de kamer prettig!

Hué staat bekent door het oude citadel wat ondanks de oorlog nog staat, in sommige stukken zie je de kogelgaten nog zitten. De citadel was vroeger een plek waar het koningshuis verbleef(ten tijden van de laatste Nguyen Dynasty), op foto’s en door gerenoveerde zalen zie je hoe elegant het was. Het theater is prachtig en ook de tuinen blijven goed onderhouden.

IMG_4165 IMG_4167 IMG_4175 IMG_4185

De stad bestaat een beetje uit oud en nieuw, wij zaten in het nieuwe gedeelte en dat zag je voornamelijk ’s avonds. Veel jongeren vind je in deze stad, hippe bars en restaurants en winkels.

IMG_4177 IMG_4180 IMG_4182

Volgende dag hadden we helaas weer regen en kwamen we erachter dat er niet heel veel te doen is als het regent, ach ja even een beetje rusten is nooit verkeerd. We begonnen met een heerlijk ontbijt, wandeling door de stad, filmpje kijken in bed en ’s avonds hebben we in het hotel met de staff op uitnodiging gegeten! Het was heel lekker en gezellig, aan tafel zaten ook Sam en Ben twee reizigers uit Nieuw-Zeeland.

IMG_4192

Dit was echt het lekkerste eten in Hué! Ribs en Tofu(ja echt waar)!

Omdat we zo lekker tot rust kwamen, heel goedkoop zaten met geweldige service hebben we nog een nacht erbij geboekt! Soms wel heel fijn om jezelf te verwennen. (voor maar €5,50 inclusief ontbijt).

11 januari zijn we naar Hoi An gereden een stadje niet zo ver van Hué vandaan maar wel heel anders. De weg naar Hoi An is heel erg mooi en erg bekent door Top Gear Vietnam Special, deze weg heet de Hai Van Pass en is voor motorrijders en van de mooiste kustwegen. Door de bergen klim je meters omhoog en op het hoogste punt kun je bij goed weer Hué en Danang zien. Danang is derde grootste stad van Vietnam en ligt 20km voor Hoi An. Ondanks dat het weer niet mee zat hebben we heel erg genoten van deze weg.

IMG_4210 IMG_4207 IMG_4212 IMG_4218 IMG_4220

Ondanks met minder weer was de Hai Van Pass geweldig!

In Hoi An kwamen we aan bij onze Homestay waar we weer goed werden ontvangen. We hadden een reservering maar de kamer was nog bezet dus werden we geüpgrade naar een grote en luxere kamer, misschien dat we in de loop van ons verblijf moesten verhuizen maar dit was niet het geval dus we hebben weer vier nachten heerlijk geslapen en genoten van een mooie ruime kamer, wat een verwennerij!! Nadat we onze spullen in de kamer hadden gelegd zijn we op de fiets naar de stad gegaan. Hoi An is fantastisch! Het is heel schattig en heeft iets westers door de kleine straatjes, boetiekjes en koffietentjes. ’s Avonds word de stad verlicht door lampionnen en kaarsjes in de rivier, het heeft een adembenemend effect. We hebben lekker gegeten op de night market en daarna lekker naar bed.

IMG_4229 IMG_4234

Volgende dag hebben we weer de fiets gepakt en hebben we heerlijk rond gefietst, gewandeld en gesnuffeld bij de kledingwinkels want Hoi An is dé plek waar je kleding voor een leuke prijs op maat kan laten maken. We gingen binnen bij The Tailory Hoi An en scoorde gelijk, dit mede door de verkoopster want voordat we het wisten stond ze onze maten te meten en hadden we betaalt. ’s middags hebben we, volgens chef Anthony Bourdain, de beste Banh Mí van Vietnam gegeten (Banh mi is een traditioneel broodje met vlees maar kan ook met andere toppings zijn). We hebben er zelfs voor in de rij gestaan en sindsdien elke dag daar gegeten, want man, man, man wat zijn ze lekker! Daarna lekker koffie gedronken bij ons koffietentje die we tijdens het lopen hebben ontdekt. ’s Avonds zijn we gaan eten met de Nieuw-Zeelanders Sam en Ben waar we gezellig mee hebben gekletst en reisverhalen mee hebben gedeeld.

IMG_4248 IMG_4250

Een kaarsje voor geluk, liefde en gezondheid

Helaas werden we wakker met weer regen, goed excuus om ons nog een keer om te draaien en lekker uit te slapen. Ons ontbijt was weer zo’n heerlijk broodje en daarna was het tijd om onze kleding te passen! En wat zijn we blij met het resultaat, Youri heeft van smoking stof een colbert en ik een traditionele Vietnamese jurk met broek van zijde. Dit moest gevierd worden met een heerlijk kopje koffie een goddelijk taartje bij ons tentje. Hier zaten heel toevallig de Nieuw-Zeelanders ook haha.

IMG_4247

Tijdens de rit van Noord naar Zuid zijn we onderweg(al in Ninh Binh) een Belgisch stel tegen gekomen Jan en Lisa, zij rijden dezelfde route alleen lopen ze een dag of 2 op ons achter. We hebben zelfs een keer gehad dat we in hetzelfde hotel zaten, super grappig en ook gezellig want zo eten we vaak samen en nu ook in Hoi An zijn we lekker Indiaas gaan eten.

Op regenachtige dagen hebben wij vaak ons ‘wat gaat ons volgende bestemming worden’ moment en we kwamen erachter dat er tussen Hoi An en Dalat geen leuke of bijzondere plekken zijn. Tussen deze twee steden zit ruim 800 km en de kustroute is heel erg leuk maar het blijft regenen dus daar hebben we dan weinig aan, de andere route is door de bergen wat ook niet leuk is met alleen maar regen… We zijn uiteindelijk, door hulp van een vriend thuis, op het briljante idee gekomen om een stuk met de bus te gaan! En jullie motor dan? Die is gewoon meegegaan haha prachtig! Alles kan in Azië. Helaas hebben we hier geen foto van want alles gaat wel met tempo hier maar de tank is bijna leeggehaald, motor op de zijkant in het bagageruim gelegd met onze tassen erbij, ideaal!

IMG_4305 IMG_4306 IMG_4304 IMG_4293

Het Bamboe mandje en andere vis taferelen

Overdag deden we een poging om naar My Son te gaan, een ruïne buiten Hoi An alleen was de motor het hier niet mee eens, de ketting schoot eraf en zijn we maar zo snel mogelijk teruggegaan en deze strak laten zetten bij een mannetje langs de weg. Omdat My Son toch een uur heen en weer is besloten we in plaats van de ruïne, naar het vissersdorp/Coconut island te gaan op de fiets, lekker dichtbij en omdat het een prachtige dag werd was dit een top idee dachten we… Nou mooi niet. Bijna aangekomen bij het dorp brak mijn fietsketting! Te voet zijn we toch verder gegaan en lekker genoten van het mooie weer op het water. De bekende bamboe mandjes zijn alleen hier nog te vinden, deze “bootjes” waren vroeger vissersbootjes tijdens de Franse koloniale bezetting. Alle vissersbootjes moesten belasting betalen en toen kwamen de Vietnamezen op het geniale idee om bamboe manden te maken, omdat dit geen echte bootjes waren hoefden ze dus ook geen belasting te betalen.

IMG_4262 IMG_4281 IMG_4307

Na een heerlijke middag moesten we heel het stuk terug lopen/steppen en heeft Youri mij net als een klein kind het hele stuk terug geduwd. Onderweg hebben zijn we gestopt voor een heerlijke Cao Lau (traditionele Hoi An Noodle soup) en hebben ons laatste kopje koffie met taartje bij ons tentje gegeten en toen snel terug naar de Homestay om de tassen te pakken en met de motor naar de bus te gaan.

De bus ging uiteindelijk om 19 uur ’s avonds weg en we kwamen om 4 uur ’s ochtends aan in Nha Trang, een bekende badplaats zeker voor de Russen en Chinezen, een plek waar wij niks te zoeken hebben. Ook staat er hier veel politie maar omdat we zo vroeg zijn hadden we nergens last van. Tassen achterop en op de motor, even een koekje eten en op naar Dalat (Zuid Vietnam). Deze weg gaat voornamelijk door de bergen en is weer een van de mooiste routes die we gereden hebben, zeker met de zonsopgang! Moeilijk uit te leggen hoe mooi het was maar wat hebben we genoten ondanks dat het een lang stuk was.

IMG_4331 IMG_4333 IMG_4332 IMG_4329 IMG_4330

De meest magische rit die we hebben gehad! Binnen enkele minuten van bewolkt tot strak blauw!

Dalat is een stad in de bergen waar je veel natuuractiviteiten kan doen, watervallen kan bezoeken of gewoon heerlijk vertoeven in de stad. Een plek waar wij ons erg thuis voelden. Ons slaapplek was een hostel wat heel erg gezellig was, weer veel mensen ontmoet en ook twee avonden met elkaar in het hostel gegeten.

Van alle activiteiten die je kan doen is abseilen van watervallen en bergen hier het populairst en dat hebben wij natuurlijk ook gedaan en hoe! Er was maar een touroperator die de hoogste waterval deed van 65m en een off road Jeep tour had, Youri z’n ogen begonnen zo erg te twinkelen dat we dit gelijk hebben geboekt haha. En ja, het was een hele goeie keuze! Wat een ervaring, wat een avontuur en wat een adrenaline!!!

IMG_4337 IMG_4338 IMG_4348

De hoogste waterval bewaren ze uiteraard voor het laatst en wat is die tof. Als je eenmaal beneden bent voel je je toch wel heel stoer want dan kan je naar boven kijken en zie je hoe hoog het eigenlijk is! Er kwam ook wel een oerkreet uit op het eind haha(zeker bij Anne-Sophie).

IMG_4345 IMG_4358 IMG_4360 IMG_4359

Jazeker! Wij hebben de 65 meter getrotseerd!

De volgende dag hebben we het Crazy House bezocht, het is een soort van fantasie huis waar je ook kan verblijven. Het lijkt ook heel erg op de Efteling. De bedoeling van het Crazy House was om mensen meer een met de natuur te krijgen door een sprookjesachtig huis/hotel te maken, tegenwoordig is het een toeristische attractie en moet je rennen als de tourbussen met Russen komen (dat hadden wij dus), die mensen denken dat ze de baas zijn.

IMG_4365 IMG_4370 IMG_4371 IMG_4372

Verder hebben we lekker wat rond gewandeld en genoten van de zon. ’s Avonds zijn we naar de Maze Bar gegaan, dat is een bar in een vorm van een doolhof met dezelfde aankleding als het Crazy House. Je bestelt je drankje beneden en die kan je dan meenemen want het kan even duren voordat je uitweg naar het terras boven heb gevonden. Tevens was dit onze laatste avond in Dalat en zijn we de volgende dag naar Cat Tien National Park gereden even wat rust en natuur voordat we naar Ho Chi Minh/Saigon gaan.

In het park zitten we in een heerlijke lodge met mooi weer en rust. Helaas hebben we geen tours gedaan want het is belachelijk duur dus hebben we er 2 rustdagen van gemaakt. Morgen gaan we naar Ho Chi Minh en dan hebben we heel Vietnam van Noord naar Zuid op de motor gedaan(inclusief een klein stukje valsspelen met de bus)! Wat een mijlpaal en wat een avontuur was het.

IMG_4375

Doeiiiii! Wij rijden er weer vandoor!

Gelukkig zijn we nog niet klaar met Vietnam en zullen we hier zeker nog een maandje blijven want wat is dit een geweldig land!!! Voor ieder die een bucketlist heeft, zet Vietnam maar bovenaan.

De volgende plannen zijn HCMC (22-31jan) en Mekong Delta, Hong Kong (31jan-4feb)hier zien we gezellig de ouders van Anne-Sophie, Chinees Nieuwjaar/Tet (9-21feb) in Vietnam en daarna vliegen naar Bangkok om onze weg naar Zuid-Thailand voor te zetten.

Dikke Kus AS&Y

1. Ton & Irene:
    21 januari 2018
    Super mooi & leuk t is net of we er een beetje bij zijn en meebeleven. Kusssss ome Ton& tante Irene
  2. Han:
    22 januari 2018
    O,o, wat een verhalen weer en wat een prachtige foto's maken jullie.
    Veel plezier nog in Vietnam en straks HongKong met de ouders van AS. En ja 16/2 begint het nieuwe jaar in China; het jaar van de Hond. Geweldig om dit in China mee te maken.
    Dag lieverds, Han
  3. Corry en Ruud Schröder:
    28 januari 2018
    Leuk om jullie zo te kunnen volgen en te zien op de mooie foto.s.
    Nog paar fijne dagen met de andere Sluisjes.

Liefs Corry en Ruud