Echt even vakantie vieren op Bali!

30 juli 2018 - Bali, Indonesië

G’day mates!

Zoals jullie weten zitten we op dit moment in Australië in het stadje Port Douglas (in het Noordoosten dichtbij Cairns).  De aankomende vier maanden zullen wij hier blijven omdat we werken bij het Sheraton hotel! Even lekker settelen en weer eens werken na 9 maanden te hebben gereisd. Het is erg gezellig want het werk is makkelijk en in een rustig tempo dus is er genoeg tijd om met collega’s en gasten te kletsen, iedereen hier is lief, geïnteresseerd en komt overal vandaan. We verdienen twee keer meer dan in de horeca in Nederland en het is echt een werkvakantie.

C940E276-03B9-4097-992D-9A5C94FAD67C

Nog even dutten in bed...

Maar we waren gebleven bij onze Visa Run, we moesten Indonesië uit omdat onze 30 dagen over waren dus vlogen we heen en weer naar Kuala Lumpur. We hebben daar een nacht doorgebracht en daarna weer terug naar het fijne Bali. Op vrijdag 6 juli zijn we naar de Gili eilanden gegaan, dit zijn paradijselijke eilandjes tussen Bali en Lombok. Hier hebben we vijf dagen doorgebracht met relaxen, wandelen, snorkelen, zwemmen en ga zo maar door.

GOPR0229 GOPR0236 GOPR0259

Oh schildpadden, wat zijn jullie toch geweldig om mee te zwemmen.

Een grote droom van mij is in vervulling gegaan (meerdere keren zelfs) en dat was zwemmen/snorkelen met een schildpad! Op de Gili eilanden loop je 10 meter de zee in en zit het vol met schildpadden, echt fantastisch!! Bijna elke dag hebben we snorkels gehuurd en lagen we uren in het water te kijken naar deze prachtige beesten en de mooie onderwaterwereld.

IMG_6374 IMG_2894 IMG_6351 IMG_6339

Misschien was Gili Trawagan wel de meest ontspannen week van de hele reis...?

De Gili eilanden deed ons heel erg denken aan de Filipijnen dus voor wie paradijs zoekt, deze eilandjes kunnen erbij! Na deze heerlijke rustige dagen zijn we terug gegaan naar Canggu op Bali, daar waar je goed kan surfen, onwijs leuke winkeltjes en restaurantjes heb. In deze dagen hebben we een skype date gehad met het Sheraton hotel in Port Douglas Australië, wat heel goed ging want de volgende dag hoorde we al dat we waren aangenomen! Fijn dat dat alvast geregeld is nu alleen nog een huis en nog wat papierwerk en dan zijn we helemaal klaar voor Australië, maar eerst nog genieten van twee weken Bali en de komst van Han en Isis!

IMG_6396

Nog even mama-schildpad eitjes zien leggen op het strand, Wauw!

Op 14 juli kwamen zij ’s avonds aan en uiteraard hebben we hen opgehaald op het vliegveld, na een paar dikke knuffels zijn we zo snel mogelijk naar het hotel gegaan want ze waren erg moe na een lange reis.

IMG_2904

He He, ze zijn er eindelijk.

De eerste twee dagen verbleven we in Seminyak, een plaats aan de westkust van Bali waar we voornamelijk genoten hebben van het zwembad en de zee. Ook hebben we een mannen en vrouwen ochtend gehad, de mannen gingen naar de barbier en de dames naar een nagelstudio, alles voor een frisse vakantie look!

IMG_2917 IMG_6412

Even lekker onszelf laten vertroetelen.

Op 17 juli zijn we naar het plaatsje Ubud gegaan, dit ligt in het midden van Bali, een van onze favoriete bestemming in Bali. Hier vind je namelijk het traditionele Bali, veel tempels, rijstvelden en lekker eten.

We zijn dan ook zes dagen in Ubud gebleven en deze dagen hebben we een perfecte combinatie van cultuursnuiven en vakantievieren gedaan.  We zaten in een heerlijk hotel met bijna een privé zwembad dus daar hebben we zeker van genoten!

Een van onze eerste activiteiten was het Monkey Forest, het is precies wat de naam je zegt een heel bos/jungle vol met apen. Dit waren weer de Macaque apen dus we moesten oppassen voor onze spullen, geen zonnebrillen op je hoofd, geen glimmende sieraden en flessen water goed wegstoppen.

IMG_6417 IMG_6438 IMG_6454

Dagelijkse aangezichten in Ubud!

Uiteraard hebben we ook weer een scooter dag gehad, geen echte Bali ervaring zonder scooter! We zijn naar Tempel Tirta Empul geweest, hier heb je het heilige water en kan je al je zondes afspoelen en kom je herboren uit het water. Het water was erg koud maar een bijzondere ervaring. De weg heen en terug was door de rijstvelden en jungle heen, het blijft prachtig! Ook al hebben we het al zo vaak gezien, het blijft altijd mooi.

IMG_6492 IMG_6484 IMG_2941

Ubud, cultureel centrum van Bali.

De volgende dag hebben we een fietstour gedaan van de Vulkaan Batur af, door de rijstvelden en kleine dorpjes met een gids dus hier en daar stopten we onderweg en leerden we weer wat over de Balinese cultuur. Het leukste wat ons goed bij is gebleven is dat iedere familie een eigen tempel heeft in/aan huis en het dorp heeft een tempel voor iedereen en elke ochtend doet men zijn/haar rituelen bij de tempel voordat ze de dag beginnen.

IMG_2937 e562daf7-1fcd-4ad9-9cb3-1875c47c04d8

Lekker stukje fietsen, maar wel natuurlijk bergaf!

Na een paar drukke dagen was het tijd voor een relax dag, na het ontbijt lekker gezwommen en ’s middags beetje geshopt en in de starbucks koffie met wat lekkers gedaan. Hier hebben we nog best wel lang gezeten want we kregen te horen dat we onze volgende bestemming moesten omgooien. Door de bloedmaan werd de zee erg ruig dus boten konden niet meer naar de kleine eilanden varen. Wij zouden dus een paar dagen naar Nuse Lembongang gaan (dat ligt ten Zuidoosten van Bali) maar dat ging helaas niet door dus hebben we een plan B gemaakt en dat was naar Sanur toe.

Youri en ik zijn al in Sanur geweest en we hebben het daar zo fijn gehad dus we wisten dat dat een fijne plek zou zijn en mocht het water weer kalm worden konden we altijd nog met de boot een snorkeltour doen en dan zou je ook op Nusa Lembongang komen.

Op onze laatste dag in Ubud hebben we gewandeld door de rijstvelden en hebben Youri en ik nog een extra hike gedaan. Han en Isis zijn toen lekker gaan shoppen en ’s middags hebben we heerlijk aan het zwembad gezeten want we waren wel aan verkoeling toe! ’s Avonds zijn we bij een chique tent Bonito gaan eten waar we zo lekker hebben zitten smullen met z’n allen, heerlijk!

IMG_2944 IMG_2950

Even romantisch wandelen.

Maandag 23 juli zijn we naar Sanur verhuist, ook weer naar een fantastisch hotel met een nog beter zwembad! Niet te koud en lekker groot, hier we hebben als kinderen urenlang in gespeeld hahaha

De volgende dag was het weer tijd voor een scooter dag, dit keer naar Uluwatu dat ligt op het zuidelijkste puntje van Bali en is erg geliefd door surfers. De golven zijn hier echt enorm, zeker vier meter hoog! We begonnen onze dag met lekker zonnen op het strand, beetje zwemmen in de zee en kijken naar de surfers. Aan de strand lekker geluncht en toen naar de Uluwatu Tempel. Deze tempel is erg bijzonder omdat het op een klif staat. ’s Avonds gingen we naar een traditionele vuurdans Kecak kijken, dit was in de tempel en begon tijdens de zonsondergang. De setting van dit alles bij elkaar was allemachtig prachtig!

IMG_6552 IMG_6556 IMG_6572 IMG_6591

De Kecak Vuur-dans bij de Uluwatu Tempel.

En toen begon het minder leuke gedeelte van de laatste week… Youri werd ’s nachts ziek en dit heeft zeker twee dagen aangehouden met hoge koorts en we weten niet waarvan. Zelf dachten we aan een zonnesteek in combinatie met kou gevat op de scooter van de avond ervoor. Het was een te groot verschil van temperaturen. Gelukkig had Han een nood antibiotica kuur meegenomen en dat sloeg ’s middags aan waardoor de koorts van 39,5 naar 37,6 ging. Ook kon hij (en ook ik) weer een nacht goed slapen en twee dagen later kon Your weer lopen en uit bed komen, hij was nog zwak maar ook dat duurde maar een dag.

Wat was ik opgelucht want we moesten nog zoveel regelen voor Australië en ik zag het al gebeuren dat we het land niet in konden komen of dat we naar het ziekenhuis moesten… maar dat was allemaal niet nodig en we hebben we onze administratie voor Australië op tijd kunnen regelen én we konden nog lekker genieten van onze laatste dagen Bali.

IMG_6608

Oh, Oh, Zieke Youri.

Zo zijn we bij een heerlijke Italiaan gaan eten en hebben we nog een snorkeltour gedaan. Helaas geen Manta Roggen gezien omdat het water toch nog erg wild was maar wel kunnen genieten van het varen, de andere snorkelplekken, de lunch en de dolfijnen die met de boot mee zwommen! Dat was echt een cadeautje! Dat moment ging net te snel voorbij dus daar hebben we geen foto of iets van maar het staat nog goed in het geheugen gegrift.

Zondag 29 juli stond in het teken van nog even zwemmen en inpakken en Bali verlaten. Han en Isis vlogen ’s avonds en wij ’s nachts dus we zijn met elkaar naar het vliegveld gegaan en daar afscheid genomen. Het was een fijne twee weken, dus Han en Isis nogmaals heeel erg bedankt!

Wij namen niet alleen afscheid van hen maar ook van Bali en heel ons Azië avontuur. Een heel dubbel gevoel en lastig om dat in een paar woorden te vertellen maar wat hebben we genoten en wat hebben we veel meegemaakt. We hebben gezien hoe mooi en bijzonder de wereld is met ook de mensen erbij. Veel vrienden gemaakt en ook veel bekenden gezien tijdens de reis.

Zoveel verschillende contrasten gezien dat we elke dag weer dankbaar zijn dat we deze reis kunnen maken!!! En dat ook nog eens samen, het is onbeschrijfelijk bijzonder!

Denk maar niet dat we jullie niet missen hoor! Want dat doen we zeker wel maar we zijn nog steeds ontzettend blij met deze keuze!

Tot de volgende keer!

Dikke kus,

AS&Y

IMG_2928

1. Wim:
    23 augustus 2018
    Weer een prachtig verhaal. Normale stervelingen worden gewoon jaloers op alle mooie dingen die jullie zien en meemaken. Fijn dat Han en Isis een deel van jullie reis hebben kunnen meemaken. NU dan echt aan het werk. Zal wel weer een beetje tegenvallen maar ik heb al wat foto’s gezien van Port Douglas en dat is ook niet verkeerd. Kortom veel plezier en geniet er van!
  2. Ellen Oosterom:
    25 augustus 2018
    Ha lieve reizigers,
    Bas zegt "een kind naar mn hart" want net als jij Anne-Sophie is hij helemaal weg van de prachtige onderwater wereld!!! Een sprookje is het hè? ! En dan die schildpadden, zo gaaf!!! Nu in Australië aan t werk..... Ja snap dat je ondertussen wel aan een wat serieuzer leven toe bent. Geniet ervan!! Hartelijke groet!