Australië, een westers land na al die tijd

21 oktober 2018 - Melbourne, Australië

Hello mates!

Allereerst willen we jullie laten weten dat dit de eerste en voorlopig even de laatst blog is van/over Australië, we komen naar huis wegens familieomstandigheden en zetten onze reis even op pauze. Aankomende woensdag zullen wij Port Douglas verlaten om naar Melbourne te gaan zodat we Tosca(vriendin van NL) en Stephen zien en vanuit daar zullen wij op 23 oktober vertrekken naar Nederland. Donderdag 24 oktober landen wij weer in Amsterdam.

IMG_2964 486B54BF-B07E-4F16-ACE3-CDBB5A21A7F1

"Altijd leuk om weer eens in een auto te rijden, alleen aan de verkeerde kant!"

Ten tweede is deze blog al een paar dagen geleden geschreven maar het leek ons leuk om dat zo te houden zodat jullie alles weten over de afgelopen (bijna) drie maanden. Veel lees plezier!

Het is eigenlijk al veel te lang geleden maar dat betekent dan ook een leuke blog met genoeg te vertellen!

Met ons gaat het heel goed met ons, we zijn goed gewend aan het Australische leven en ook op werk gaat het prima. Het land is groot en de mensen zijn erg lief, open maar toch ook wel gek haha. Ze hebben heel erg hun eigen dingen met eten, drinken en de taal, het is soms nog steeds moeilijk om mensen te verstaan omdat ze soms hele andere woorden gebruiken dan dat het eigenlijk is, hier even een voorbeeld; een mixdrankje genaamd Bundaberg (rum) met gingerale is hier een Bundi and dry. Ook korten ze alles af, chardonnay is een chardy bijvoorbeeld, het is allemaal even wennen maar we komen er wel!

IMG_6631 IMG_6663 IMG_6731

"Naast samen werken ben je ook vaak met je collega's aan het drinken."​

Aan het begin van ons Australisch avontuur woonden we nog niet in Port Douglas (daar waar we werken) maar in Cairns bij Gemma via Airbnb. Met onze huurauto reden we elke dag op en neer naar werk wat toch steeds een uur heen en een uur terug was. Het was niet de beste oplossing maar het werkte en elke dag namen we backpackers mee in de auto, zo hebben we in vier dagen toch 100 dollar verdient en hebben we onze huisgenoot Dennis ontmoet.

Tijdens onze introductiedag bij het Sheraton hebben we vier Nederlandse meiden ontmoet (Lynn, Larissa, Claire en Siobhan) die voor hun stage een jaar in Australië zitten. Ze hadden al een half jaar in Melbourne gezeten en zitten dan nu in Port Douglas. Na vier dagen in Cairns te hebben gezeten konden we een week bij Siobhan in huis omdat Claire nog met haar ouders op roadtrip was. Het was zo fijn om weer een eigen huisje te hebben en weer te kunnen koken! Ik ging helemaal los in de keuken haha

Omdat het huisje van Sio ons zo goed beviel hebben we ons ook in geschreven bij het Reef Resort en samen met Dennis hebben wij daar ook een huisje gekregen. Die van ons is wat ouder en had een goeie schoonmaak beurt nodig maar al met al is het wel ons huis en leven we er heerlijk! Zeker nu we al twee maanden hier wonen en werken hebben we vaak genoeg veel mensen over de vloer om te eten of gewoon gezellig nog wat te drinken na werk. Het allerleukste is dat we niet eens een tv en/of internet hebben maar toch iedereen altijd bij ons zit! Hoe leuk een huis kan zijn met elkaar, lekker eten en een goed glas wijn.

IMG_6671 IMG_6668

"Genieten in de zon hoort er natuurlijk ook bij."

In de tijd dat we hier zitten hebben we ook al drie verjaardagen gehad (Sio, Lynn en Dennis) en we zorgen dan altijd voor een lekker ontbijt, een versierd huis en een cadeautje. Verder zijn we heel blij dat we zo lekker ons eigen groepje hebben die ook allemaal in het zelfde resort leven. Ik zeg dan wel resort maar het lijkt meer op Center Parcs, huisjes, receptie, restaurant en een groot zwembad, helemaal top!

Naast de Dutchies (zo noemen de Australiërs ons) hebben we genoeg andere leuke mensen om ons heen. Op werk zijn er veel Zuid-Amerikanen, Aziaten, Indiërs, Spanjaarden en Fransen, bijna iedereen die bij het Sheraton werkt is import! Australiërs zelf werken niet graag in de hospitality terwijl het heel goed verdient.

Elke dinsdagavond is hier de welbekende Latin Night, de zaterdagavond van Port Douglas daar waar eigenlijk iedereen elke week naar toe gaat. Omdat we in een dorp wonen ken je ook iedereen die er is, wat een avondje uit natuurlijk extra gezellig maakt. Na het stappen haal je een burger of een frietje bij de snackbar om de hoek, die heel slim tot 3 uur open blijft, en ga je daarna door naar het strand. Op het strand maakt men een kampvuur, is er muziek en kijk je naar de prachtige sterrenhemel.

IMG_6704

"Een frisse duik in het bronwater van de Mossman Gorge."

In de omgeving is er ook genoeg te doen! In het begin deden we niet zo veel want we moesten weer inkomen in het werkend leven en weer wennen aan het land. Hier in het Noorden lijkt het niet zo Westers ondanks de grote supermarkten, goeie wegen etc. je zit hier toch echt dit bij het regenwoud wat ons doet denken aan Azië. Op onze vrije dagen proberen zowel onze rust te pakken als iets te ondernemen, het kan verschillen in lekker op de fiets het dorp in, wandelen over het strand en zonsondergang bekijken met een biertje erbij of duiken in de Great Barrier Reef of Krokodillen spotten tijdens een Daintree River Cruise. De meeste tours zijn toch wel prijzig maar omdat we “locals” zijn kunnen we best wat kortingen krijgen overal dus dat is heel erg fijn, zo kunnen we toch veel dingen doen en zien.

IMG_6803 IMG_6810

"Fabelachtige omgeving!"

Het duiken hebben we zo geregeld dat je als vrijwilliger een dag mee helpt op de boot in ruil voor kan duiken of snorkelen (ligt aan hoeveel mensen er mee zijn). We hebben alleen een t-shirt moeten kopen voor 35 dollar (iets van 25 euro) en daardoor kunnen we “onbeperkt” mee, uiteraard weten meerdere reizigers dit en is het druk maar we zijn 20 september meegegaan en het was erg gaaf om weer even te duiken en tussen de vissen te zwemmen!

IMG_6737 IMG_6740 IMG_6747

"Lekker ontspannen op de boot, en tussendoor even een duik maken."

Dinsdag 2 oktober zijn we met 8 man naar Cairns geweest, lekker geluncht op een vissersboot met vers gevangen vis, nog wat geshopt en ’s avonds paella gemaakt! En woensdag 10 oktober gaan we Skydiven!! We zouden dat eigenlijk met z’n allen doen afgelopen dinsdag maar onze reservering was niet goed door gekomen dus dat is nog een heel gedoe geweest maar we kunnen dus 10 oktober gaan! Ik vind het nu al spannend haha Youri heeft dit twee jaar geleden boven Rotterdam gedaan dus die weet al hoe het gaat maar ik nog niet!

16b6d701-8dbf-47d2-a498-d8c0b992aca4

"Genieten!"

Tijdens het werk heb ik een nacht in het hotel gewonnen, hard work pays off! Ze hadden in de maand Augustus een bingo gedaan waarbij je bepaalde producten zoveel mogelijk moest verkopen, dit zou dan de upsell van het restaurant beïnvloeden en ik had het meeste verkocht! De prijs is een nacht in het hotel, hier gaan wij aankomende dinsdag op woensdag gebruik van maken.

2cabca9a-7e6a-4a21-a992-f9ecf1d7e9c1

"Trots op Anne-Sophie!!"

Afgelopen woensdag op 10 oktober zijn we dus gaan skydiven! Ik moet jullie zeggen dat ik nog nooit zoveel verschillende emoties tegelijk voelden van bang tot aan enthousiasme, alles ging er door mij heen. Samen met Larissa vertrokken we woensdagochtend om 04:15 uur van huis op naar Cairns waar we om 05:30 uur moesten verzamelen bij het kantoor. We moesten ons wegen, inschrijven, speciale broek en harnas aantrekken. Daarna kregen we een instructiefilmpje te zien en gingen we met een busje naar het vliegveld.

Je springt samen met je instructeur en die maakt ook een filmpje van begin tot eind dus alles staat op de camera, nervositeit maar ook een grote grijns!

Tot aan dat het luik open ging, ging het nog goed met de zenuwen maar toen eenmaal het luik open was dan denk je echt; waarom ga ik eigenlijk uit een vliegtuig springen?! Wie heeft dit verzonnen?! Help, SOS maar er is geen weg meer terug en voor je het weet ben je uit het vliegtuigje en sjees je door de lucht.

Een minuut lang val je naar beneden en dan gaat de parachute uit en heb je tijd om te beseffen wat je zojuist heb gedaan en kan je genieten van het uitzicht. Omdat wij zo vroeg gingen hadden wij de zonsopgang en een strak blauwe lucht!

Het was geweldig en eenmaal beneden kan je gewoon niet geloven dat je het heb gedaan en wilde je eigenlijk dat het langer duurde.

Anne-Sophie Van Sluis 0149 Anne-Sophie Van Sluis 0167 Anne-Sophie Van Sluis 0226 IMG_6884

"Wat was dit spannend voor de dames! Maar, ze willen het allebei vaker doen. Want wat is het prachtig!"

Na het skydiven zijn we terug gegaan en zijn we gaan ontbijten op werk! Een goed ontbijt ging er wel in na al die spanning. Eind van de middag zijn we met een sunsetcruise meegegaan, waar we met meerdere collega’s hebben genoten van alle lekkere biertjes, de wind in onze haren en een prachtige zonsondergang! Al met een al een hele fijne en spannende dag, eentje die we niet snel vergeten.

IMG_6887 IMG_6889 IMG_6891 IMG_6896 IMG_6900 IMG_6905

"Ontbijt, biertjes op de boot en genieten van de zonsondergang, wat wilt een mens nog meer?"

Zondag is onze laatste werkdag, maandag gaan we inpakken en geven we een afscheidsavondje, dinsdag leveren we de sleutels in en gaan we onze laatste dag en nacht vieren bij/in het Sheraton!

Inmiddels zijn we in Melbourne bij Tosca en Stephen en vliegt de tijd voorbij! Ons afscheidsfeestje was zeer geslaagd, een gezellige tapas avond met de collega’s waar we veel mee hebben gewerkt en ook een vriendschap mee op hebben gebouwd.

Daarnaast was onze dag plus nacht in het Sheraton echt fantastisch! We zijn bizar verwend, iets wat we totaal niet hadden verwacht. Het begon bij het inchecken, onze F&B manager heeft gezorgd voor een lagoon kamer. Dat is een kamer met een privé toegang tot het zwembad vanuit je terras! Uiteraard gingen we gelijk bij het zwembad liggen en hadden ze ook nog eens een cabana voor ons geregeld, dat is een overdekte zit plek met twee ligbedden, tafeltje en een stoel. Onze collega’s hebben ons de gehele dag goed verzorgd en eenmaal terug in de kamer waren er nog meer verrassingen! We vonden een bord met chocola en aardbeien, een fles bubbels, lieve kaarten en een geweldig cadeau van onze meisjes (Larissa, Lynn, Siobhan en Claire)!! Ze hebben met z’n vieren een mini fotoalbumpje gemaakt van onze tijd met elkaar. Het was zo ontroerend en overweldigend dat we er stil van waren en dat weggaan van deze plek, en vooral van de meiden toch wel heel erg lastig ging worden.

IMG_7165 IMG_7171 IMG_7172 IMG_7174 IMG_7177 IMG_7178 IMG_3141 IMG_7190

"Kwam er maar nooit een einde aan deze dag! Echt een dag om nooit te vergeten!"

Voor het eten hebben we een drankje gedaan bij de Lobby bar waar wij Brandon (F&B manager) nog even goed hebben bedankt voor alles. We gingen eten in Feast restaurant, daar waar wij hebben gewerkt, en ook daar werden we enorm verwend met geweldige service door onze lieve collega’s, desserts en wijn. Het was een super dag wat natuurlijk veel te snel voorbij was!

6435f4b6-a219-4f21-b909-0d42d4062ac6

"Dag meisjes, tot volgende keer weer in Nederland!"

De volgende ochtend zijn we gaan ontbijten in het hotel met de meiden en was het daarna toch echt tijd om afscheid te nemen… Wat was dat moeilijk, erg bijzonder hoe je een relatie kan opbouwen in drie maanden met vreemden.

IMG_3156 IMG_3162 IMG_7203 IMG_7205

"Ondanks dat het in Melbourne een stuk frisser is laten we dat niet de pret bederven!"

We genieten nog even van onze laatste dagen bij Tosca & Stephen en gaan ons langzamerhand voorbereiden op onze lange reis naar NL.

Tot de volgende!

Dikke kus,

AS&Y

a06dab77-70ca-4049-96ba-63c0d895593a IMG_2986

"Onze gekke foto en onze toren van liefde maken alles goed!"

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade