Oud & Nieuw en het eerste stuk met de motor

31 december 2017 - Hanoi, Vietnam

Gelukkig Nieuwjaar!

Dat 2018 maar veel geluk, liefde, gezondheid en avontuur mag geven!

Het laatste verslag hebben we met de Kerst geschreven. Onze eerste Kerstdag leek op een zomerse après-ski / carnavalsfeest, een beetje gek maar samen met 150 Nederlanders hadden wij een kerstdiner met korte broek waarbij men zelf de muziek uit mocht kiezen. Ook was al het eten en drinken gratis dus jullie kunnen je wel voorstellen wat voor een feest dat was!

Tweede Kerstdag met slaperige oogjes gingen wij onze motor ophalen en testen om daarna naar Cat Ba Island te rijden, op naar de kust. Na een half uurtje testrijden en oefenen reden we met onze nieuwe scheurmonster Hanoi uit om naar de kust te gaan. Het jammere aan dit verhaal is dat we constant bewolking en regen hebben, het is niet koud (al vinden wij soms van wel) dus het is niet heel erg maar een beetje zon maakt alles al gauw net een beetje mooier.

IMG_3954 IMG_4034 IMG_4031

De weg naar Cat Ba Island was lang maar verliep prima, de wegen zijn hier helemaal niet slecht vooral de snelwegen niet. Het zijn tolwegen dus dan moet er ook wel een mooie weg zijn, gelukkig geldt de tol alleen voor auto’s dus wij kunnen zo doorrijden. Eenmaal aangekomen op het eiland hebben we ons hotel opgezocht en lekker gedoucht, we zaten (voor ons) best luxe voor maar €5 per nacht en dat is inclusief ontbijt, niet te geloven toch?! Fantastisch.

Cat Ba Island ligt in het bekende Halong Bay gebied, in de zee liggen er duizenden Kars gebergten en de een is nog mooier dan de ander. Wij zijn express niet in Halong Bay verbleven omdat dat mega toeristisch is dus vandaar het eiland (ook weer fijn voor de portemonnee). Helaas ook op dit eiland wordt het toeristisch, de boulevard staat vol met hotels en er komen er nog meer bij, overal waar je kijkt wordt er gebouwd… Dit geldt voor heel Vietnam overigens.

IMG_3948 IMG_3968 IMG_3950

De eerste twee dagen hebben we het eiland verkend op de motor we zijn op het Cannonfort geweest, in een hospital cave en een strandwandeling gemaakt. Zelfs dit eiland heeft net als de rest van Vietnam veel (oorlog)geschiedenis, het fort diende als uitkijkpunt en als bescherming voor het volk en de hospital cave zegt het al, daar was een heel ziekenhuis gebouwd om gewonde militairen op te vangen.

IMG_3951 IMG_3969 IMG_3981 IMG_3985

Op de laatste dag (29 dec) hebben we een boot tour gedaan waarbij we ook konden kajakken, het zwemmen hebben we maar overgeslagen en de kapitein heeft ons meer van het gebied laten zien. We kunnen jullie vertellen dat de Kars gebergten adembenemend zijn, zo bijzonder, zo mooi, echt niet te geloven. Ondanks de bewolking zag je hoe groen de gebergtes zijn en blauw de zee is. Onderweg zijn er vissersdorpjes op het water gemaakt en zelfs homestay’s voor als je een meerdaagse tour doet. Tijdens het kajakken konden we lekker op avontuur en zit je nog meer tussen de prachtige natuur, daarna op de boot een lekkere lunch gehad, weer een topdag!

IMG_3990 IMG_4003 IMG_4006 IMG_4005

De volgende dag zijn we weer terug naar Hanoi gegaan, lekker op het gemak en toen was het alweer bijna Oud & Nieuw! Wat is de tijd en het jaar snel gegaan. Oudjaarsavond hebben we lekker op de markt gegeten, ergens op de valreep prosecco kunnen vinden en toen bij het Heineken stage staan feesten. Het was mega druk maar erg leuk, samen met duizenden spleetogen stonden we midden in Hanoi te feesten! Hier is het alleen niet gebruikelijk om na het vuurwerk nog te feesten dus ongeveer 30 min na het aftellen waren de straten leeg dus wij zijn ook maar richting ons hotel gegaan en hebben nog lekker een biertje gedronken en geproost op een prachtig en avontuurlijk 2018!

IMG_4013 IMG_4014 IMG_4023 IMG_4024

1 januari 2018 hebben we lekker een luie dag gehad, na het ontbijt zijn we naar en mega shopping mall gegaan want veel andere dingen zoals musea waren dicht dus ja je wilt toch wat leuks doen! Haha na wat rond te lopen en geluncht te hebben zijn we naar de film geweest want ja die zit gewoon in de mall.

IMG_4027

Volgende dag begon ons avontuur richting Ho Chi Minh (Saigon), vanaf vandaag gaan we de rest van Vietnam ontdekken. De motor moeten we 26 januari inleveren, want we hebben de motor gehuurd dat scheelt weer doorverkoop gedoe en het was zeker 100 dollar goedkoper, dus we hebben een ongeveer een maand de tijd. Onze eerste stop was een klein plaatsje Ninh Binh, het plaatsje zelf heeft niet veel te bieden maar de omgeving is prachtig. Het wordt ook wel de Halong Bay van het land genoemd want de Kars gebergten zijn hier overal! Veel pagodes, een oude niet gerestaureerde stad en veel waterbuffels zwemmend in de modder.

IMG_4084 IMG_4082 IMG_4037 IMG_4046 IMG_4050

Tussen Ninh Binh en Hué heb je niet heel veel bijzondere plekken maar om nou in een keer 380 km te rijden is ook zo wat dus we zijn gestopt in Vinh en vandaag gereden naar Phong Nha. Hier in Phong Nha ligt de grootste grot van de wereld wat pas in 2009 is ontdekt. In 1990 is een Brit begonnen met de daadwerkelijke ontdekking van deze plek maar de grot zelf is pas in 2009 echt benoemd tot de grootste ter wereld. Die gaan we morgen natuurlijk eens even onderzoeken!

IMG_4067

Hierna gaan we naar de Vinh Moc tunnels (schuilplaats voor de Vietnamezen) en de Demilitarized Zone (DMZ) de grens tussen Noord en Zuid Vietnam waar tijdens de Vietnamoorlog (1955-1975) de Amerikanen hier voornamelijk bommen gooide.

Weer veel interessante plekken voor de boeg! We houden jullie op de hoogte en vergeet niet onze instagram en facebook pagina Soofyourontour te volgen voor nog meer foto’s!

Dikke kus AS&Y

1. Han:
    7 januari 2018
    lieverds, lekker chill die goedkope overnachtingen en goedkope ontbijtjes...
    wat een prachtige avonturen weer! Indderdaad: op naar een prachtig en avontuurlijk 2018!!
    Zijn jullie veel tijd kwijt met orienteren waarheen te gaan en wat te doen of haal je dat uit boekjes of advies van de locals. Ben benieuwd t te horen.
    Hele dikke knufff van Isis en mij xx
  2. Ellen Oosterom:
    8 januari 2018
    Weer helemaal bij gelezen en genoten van jullie prachtig reisverslag. Wat hebben jullie al veel moois gezien! Voor 2018 gezondheid liefde en geluk gewenst en een onvergetelijke mooie reis verder!! Hartelijke groeten uit een zonnig winters Nederland.