Ons vertrek uit Laos, de kou van Sa Pa en Kerst met een korte broek aan

15 december 2017 - Sa Pa, Vietnam

Ho ho ho Merry Christmas!

Ook hier in Vietnam word er uitbundig Kerst gevierd, als de Kerstman ons maar kan vinden…

In het vorige verhaal hadden we jullie verteld over de Thakhek Loop in midden Laos, inmiddels zijn we alweer in Hanoi Vietnam!

Na de Loop zijn we weer terug gereisd naar Luang Prabang, een stad in noord Laos, hier zijn we na de slow boat ons Laos avontuur begonnen. We vonden dit een fijne plek en hier kunnen we ons visum voor Vietnam aanvragen. Dit is in ons geval wat lastiger omdat we over land gaan in plaats van met het vliegtuig, we moeten nu speciaal naar het consulaat en een paar dagen wachten.

IMG_1507

Eenmaal aangekomen in Luang Prabang gingen we op zoek naar een hostel met een goedkoop prijsje want we moeten hier in totaal 5 dagen verblijven. We hadden een mooi nieuw hostel met inderdaad dat leuke prijsje (4 nachten €24 voor 2 personen).

Op maandag 11 december zijn we vroeg opgestaan om ons visum aan te vragen. Hier kwamen we aan de praat met Marlies en Cor een stel wat eigenlijk precies hetzelfde willen als ons dus ook weer gezellig om straks mee te reizen.

We moesten 3 dagen wachten op ons visum en dan is de maandag niet meegerekend uiteraard. We hebben de rest van de dagen eigenlijk benut met uitslapen, wandelen, (goeie) koffie drinken, kaarten, films gekeken op het film festival, yoga & hardlopen en helaas ziek zijn… Ja het is zo ver gekomen dat Youri op de nacht van 13 of 14 december er alles uit heeft gegooid wat erin zat… Tevens was dit ook het moment dat we Laos klaar waren, 2 tot 3 weken was genoeg geweest maar goed dat is allemaal achteraf.

Vrijdag 15 december zijn we met de bus naar Vietnam gegaan en wat waren we blij, op naar een nieuw land en weer veel nieuwe avonturen. We hebben een visum voor 3 maanden met multi-entry want eind januari vliegen we naar Hong Kong om papa Wim en mama Joëlle te zien! En we willen Vietnam op de motor ontdekken en dan ook alle tijd hebben om dit op ons gemak te doen.

De busreis duurde 12/13 uur en we vertrokken om 7 uur in de ochtend met ook Marlies en Cor gezellig. De bus was niet vol dus we konden allemaal 2 stoelen per persoon pakken, zo kon je nog soort van een beetje slapen onderweg. Tijdens zo’n busreis in Laos gebeurd er altijd van alles want je stopt meerdere malen onderweg om mensen op te halen en af te zetten, pakketjes af te leveren of weer op te halen of zelfs om wat Vietnam binnen te smokkelen terwijl dat niet mag…

Hoe dichter we bij de grens waren hoe zenuwachtiger de buschauffeur en zijn vriendjes werden, de inhoud van de dozen (wat op planten leek) ging in een weekendtas en werd goed onder de stoelen verstopt. Ze hebben onze spullen enzo niet aangeraakt of ons gedwongen wat erin te stoppen! Laat dat even duidelijk zijn en het klinkt gevaarlijker dan dat het was want eigenlijk moesten wij er heel hard om lachen. Die Laotianen hadden ook wel door dat wij het wisten en bij de grens van Vietnam werd de douanier omgekocht toen er in de bus werd “gecontroleerd”. Zo zag je wat geld van de een naar de ander gaan. Binnen in de bus was de geur van iets duidelijk aanwezig na 12 uur reizen kregen we ook allemaal een beetje hoofdpijn.

We kwamen aan in Dien Bien Phu een stad aan de grens wat een mooie uitvalbasis is voor een overnachting om door te reizen naar Sa Pa. Dit hebben we dan ook de volgende dag gedaan.

IMG_3876

Zaterdag 16 december rond een uur of 19 ’s avonds kwamen we aan in Sa Pa, wat wij niet wisten was het is hier gewoon winter… Gewoon net zo koud als in Nederland!! We zijn van 32 graden naar 6 gegaan onvoorbereid. Het is een goeie smoes om lekker warme chocolademelk ergens te drinken en te genieten van de kerstsfeer in dit dorp. Na wat rondlopen hadden we een mooi hotelletje gevonden gerund door een gezin, man, vrouw en baby van 16 maanden (echt een schatje, we noemen hem Ba want dat riepen hij steeds haha). Het bizarre aan Sa Pa is dat ondanks de kou iedereen nog steeds buiten eet, er geen ramen in de meeste restaurants zitten en er geen centrale verwarming is…

IMG_1470 IMG_1472

De meeste hotels hebben wel een elektrisch matras maar verder is het gewoon ouderwets klappertanden en veel lagen aantrekken. We hebben dan ook een mooie net echte North face jas (made in Vietnam) handschoenen en dikke sokken gekocht. Een muts hadden we wel bij ons! En ja we hebben het echt gebruikt, zeker de eerste 2 dagen toen de zon niet scheen.

Sa Pa staat bekend om zijn mooie natuur, bergen, rijstvelden en etnische volken. En in de winter lijkt het net op een wintersport dorp dat in het dal ligt waar al het sneeuw weg is gesmolten en het dus een grote blubberboel is. Maar wel heel sfeervol en gezellig zeker met alle kerstverlichting! We zijn hier in totaal een week geweest wat eigenlijk best lang is, veel mensen komen hier voor een paar dagen om een trekking te doen en dat was het, zonde!!!

IMG_3773 IMG_3815 IMG_3863 IMG_3867

Wij zijn 2 keer uitgenodigd door het gezin om met hen te eten omdat ze zo blij waren dat wij bij hen bleven slapen en zeker zo lang. Op zondagavond hebben een hotpot gedaan met andere gasten van het hotel, dit is een pan met kokend water wat door een gasstelletje warm word gehouden in het midden van de tafel en hier kook je van alles in, groente, vlees, vis, noedels maakt allemaal niet uit! Het leek een beetje op een Vietnamese gourmet. In het Noorden drinkt het volk veel alcohol, een van de redenen is om je warm te houden. Kay (de man van het gezin) had een speciaal drankje, het lijkt op cola qua kleur maar de smaak is een kruidige Vodka. Je kan het niet kopen en zeker als toerist nergens krijgen, dit word alleen gedronken op speciale dagen of als je gasten thuis hebt.

Het was een hele gezellige avond en een geweldig begin van ons Vietnam avontuur!

IMG_3909 IMG_3914

Verder hebben we hier vooral veel gelopen want het werd mooi weer! We hebben een trekking gedaan waarbij we door de rijstvelden en de etnische dorpjes liepen, de Ham Rong berg beklommen en nog naar een ander dorpje gelopen, ’s avonds hebben we veel gebarbecued op straat (ook een specialiteit hier) en verder genoten van het uitzicht en de fijne atmosfeer.

Vrijdag 22 december zijn we naar Hanoi vertrokken en hier zijn we nog steeds, gezellig met de Kerst. Onze laatste avond in Sa Pa hebben we weer met het gezin gegeten wat weer heerlijk was!

Hanoi, de hoofdstad, is echt onwijs gaaf! Druk, chaotisch maar heel erg leuk. Genoeg te zien en te ontdekken en voor de Kerst gaan ze helemaal los, wegen zijn scooter vrij gemaakt (de stad bestaat uit scooters want auto’s zijn hier duur en de straten smal) en staan vol met kraampjes en podia waar van alles gebeurd.

IMG_3902 IMG_3908 IMG_3913 IMG_3912

Kerstavond zijn we begonnen met een borrel op het dakterras van ons hostel, gratis bier, nootjes en kroepoek (zelf gemaakte) goed begin van de avond! Daarna hebben we op straat gebarbecued met onze eigen mini barbecue. Je kiest eerst bij het kraampje wat je wilt eten (vis, vlees, stokbrood, groente, ga zo maar door) dan krijg je een tafeltje aangewezen met een nummer en word je barbecue op tafel gezet met je eten! Een soort van gourmet maar dan in korte broek en op straat haha.

Na het eten hebben we drie Nederlandse meiden opgezocht in hun hostel ook met dakterras en uitzicht op de Kathedraal waar van alles gebeurde. Deze meiden hebben we in Chiang Mai leren kennen en al die tijd contact gehouden want we wisten dat we elkaar nog tegen zouden komen. En die meiden hebben weer andere mensen ontmoet en zo waren we met een leuk clubje op kerstavond!

IMG_3924 IMG_3927 IMG_3930

Op eerste Kerstdag hebben we lekker rustig aan gedaan want het was laat geworden en we moeten vanavond weer! Het zonnetje kwam goed door dus een prima moment om lekker ergens wat te drinken en mensen te kijken, gewoon te genieten van het verkeer. Je blijft je elke dag weer verbazen hier.

's Avonds zijn we met het clubje van Kerstavond naar het Kerstdiner gegaan, dit diner word ieder jaar georganiseerd door Friends Travel Vietnam. De eigenaar is een Rotterdammert die al jaren in Vietnam woont en door de jaren heen een mooi reisbureau neer heeft gezet. Dit diner was gratis wat elke Nederlander natuurlijk leuk vindt! Zo hebben wij het Kerstdiner met 150 man doorgebracht, eten en drinken in overvloed en we hebben na twee maanden weer eens een lekkere rode wijn op! Want dat is of duur of niet te drinken dus dit was een mooie gelegenheid.

Tijdens zo'n diner ontmoet je natuurlijk weer genoeg mensen dus voor Oud & Nieuw hebben we ook al een groepje gevonden. Er was ook een gezin met twee kleine meiden (3 en 1) die zaten gezellig bij ons aan tafel dus dat gaf wel een fijn familie gevoel. Het is mooi om te zien dat je nooit te jong of te oud bent om te reizen en dat ieder zijn leven in moet vullen hoe hij of zij het witl! :)

Wij wensen jullie allemaal een hele fijne Kerst toe! Geniet van elkaar, de liefde, het eten en de ultieme Kerstsfeer want hier vieren wij het in korte broek en T-shirt (wel gek hoor).

Dikke kus S&Y

1. Ellen Oosterom: