Onze Mae Hong Son Loop

20 november 2017 - Chiang Mai, Thailand

Onze Mae Hong Son Loop

We lopen een beetje achter op onze verhalen dus vandaar dat jullie er een paar achter elkaar krijgen. Dit verhaal is geschreven op de slow boat naar Luang Prabang wat in Laos is. Hoe we hier gekomen zijn lezen jullie in het volgende verhaal! Nu eerst terug naar Noord Thailand waar we op maandag 13 november begonnen aan de Mae Hong Son Loop op onze motorbikes. In Nederland zou je zeggen een scooter alleen hebben deze een motor van 125 cc wat dus net zo sterk is als een motor… dus ja, motorbike! We hebben deze loop met z’n drieën gedaan want Gio ging ook gezellig mee.

IMG_9242 IMG_3557

Vanuit Chiang Mai zijn we naar Pai gereden wat ongeveer 170 km verderop was hoog in de bergen. De weg heeft in totaal 726 (haarspeld)bochten dus een spannende maar hele mooie tocht! We hadden heerlijk weer en hebben er ongeveer 4 uur over gedaan, onderweg natuurlijk een paar keer gestopt want op een gegeven moment krijg je toch wel een houten kont of was er weer een prachtig uitzicht. Helaas op het laatst moest er toch een bui komen, regenjacks aan en gaan! Gelukkig duurt een bui hier niet lang.

In Pai zijn we twee dagen gebleven want het is wel een bekend dorpje in Thailand en ook veel reizigers gaan hierheen. Het is een hippie dorpje waar het heel relaxt en gezellig knus is. In de omgeving genoeg te zien dus vandaar dat we een extra nachtje bleven.

IMG_9735 Schermafbeelding 2017-11-27 om 11.32.37 PM

De eerste nacht heeft Sophie geboekt… dat was niet helemaal een succes haha. De foto’s zagen er heel erg leuk uit alleen de uitvoering minder, we sliepen in een tent hut om een te dun matje onder een klamboe. Kan best leuk zijn zal je denken maar dat was het dus niet, goedkoop was het wel en ook best leuk voor de ervaring maar na een dag rijden met pijn aan de billen en rug (want ja de rugtassen moesten ook mee) was een dun matje niet zo fijn. Volgende dag zijn we verhuist naar een Guest house met een normaal bed. In Pai hebben we de Canyon en een waterval bekeken en met een route door de bergen weer terug, via deze route zagen we opeens olifanten (wel vast) langs de weg! Wat een pracht beesten, deze gaan we later nog, via een goeie organisatie, beter bekijken.

’s Avonds was er uiteraard een night market met weer genoeg lekkers! Ook veel invloeden vanuit Myanmar, wat Islamitisch is, dus denk aan kebab en pannenkoeken met banaan en Nutella uiteraard. Verder zijn we nog in een bar beland met live muziek en hier hebben we een leuk Nederlands stel ontmoet waar we heel de avond mee hebben zitten kletsen, waarschijnlijk komen we die nog wel ergens tegen tijdens het reizen. De tweede dag zijn we weer lekker op pad gegaan en eind van de middag was Gio ook gearriveerd in Pai, ’s avonds hebben we eigenlijk precies hetzelfde als de avond ervoor gedaan en met Tristan en Thera (NL koppel) lekker wat wezen drinken.

IMG_7647

De volgende dag gingen we naar Mae Hong Song, een klein dorp 110 km van Pai. De weg er naar toe was echt fantastisch! We reden niet zo snel omdat je gewoon non stop om je heen wilt kijken, prachtige weg door de bergen. Het dorp verder heeft niet veel te bieden maar dat is ook prima na zo’n rijden ben je toch moe. We hebben eerst wat gegeten en toen ’s middags even door het dorp gereden want er is een klein meertje midden in het dorp met er omheen de night market en een mooie tempel. Voordat we gingen eten hebben we eerst lekker gedoucht en even gerelaxt in onze bugalow. ’s Avonds (je raad het al) naar de night market met weer een tafel vol met lekkers. We zaten romantisch met z’n drieën aan het water met uitzicht op de verlichte tempel! Onze Bungalow had een terrasje dus we hebben lekker biertjes en whiskey gekocht voor de reis. We misten alleen nog een kampvuur!

Woensdag zijn we op tijd weggegaan want we moesten weer een flink stuk rijden, 140 km, ontbijt bij de 7-Eleven gehaald en daarna gelijk door op naar Mae Sariang. De bochten werden minder maar de weg bleef nog heerlijk dus dat gaf ons ruimte om lekker door te rijden, ook ik (Sophie die niet eens scooter kan rijden) ging als een tierelier of terwijl Turbo Tophie! Voor onze wintersporters denk aan een prachtige geprepareerde piste waar nog niemand is, zonnetje schijnt en je glijd heerlijk over de piste, dat gevoel hadden wij!

Ergens midden in de bergen bij een prachtig uitzicht hebben we geluncht, het vrouwtje kon aardig Engels en was onwijs aardig! Op deze plek hebben we nog even lekker gezeten en genoten van het uitzicht. Toen we opstonden hoorden we onweer in de verte… snel weer onze regenjacks aan, regenhoezen om de tassen, zonnebrillen af en als bikkels gingen we het slechte weer tegemoet. Jullie zullen wel denken, idioten wacht dan gewoon even maar ach is ook wel weer spannend om gewoon te gaan en stoppen kan altijd. Het slechte weer viel mee, het was weer een flinke bui. We kwamen eind van de middag aan in Mae Sariang in ons primitief hotelletje. Eerst lekker bijkomen en daarna op zoek naar eten want ze hadden hier geen night market voor de verandering, wat moesten we nu! Gelukkig heeft meneer Google ook in de kleinste dorpjes wel een foto of informatie over restaurantjes en barretjes. We hebben bij een barbecue restaurant heerlijk gegeten en daarna naar een bar gegaan die al jaren niet afgestoft was, waar de Beatles uit de speakers kwamen, waar je jaren oude spullen vond (naaimachines, kappersstoelen, koelkasten noem het maar op) en waar de drank goedkoop is, top bar! Terug in het hotel hebben we ook daar op het balkon gezeten met onze Thai whiskey die toen ook op is gegaan.

IMG_1321 IMG_1318

Donderdag stonden we extra vroeg op want we gingen naar onze laatste stop, Doi Inthanon natuurpark. Handig vroeg op staan na een wiskey avond… de mannen hadden het zwaar kan ik jullie vertellen! Dat is dan wel weer leuk dat je als vrouw nergens last van heb maar de ‘stoere’ mannen die beter tegen wiskey zouden moeten kunnen wel, ha! dat was een leuke ochtend voor mij.

Snel ontbijten, tanken en weer door. De weg was dit stuk helaas af en toe wat minder, soms echte grote gaten, hobbels of een hond wat niet aan de kant wilt gaan maar Turbo Tophie ging weer voorop en wat gingen we lekker! Weer een stuk door de bergen maar dan langs een rivier, het was weer prachtig mooi. Omdat we zo lekker doorreden waren we voor 12uur bij ons huisje, spullen droppen en het park in want hier vind je het hoogste punt van Thailand. We hebben weer bij een lieve man gegeten en toen gingen we naar boven. Met twee scooters (ik zat dit stukje bij Youri achterop) die bijna leeg waren naar het hoogste punt… we dachten dat we het zouden halen, maar toen we nog een paar honderd meter moesten stopte Gio’s scooter! Sta je dan op een stijlen berg zonder benzine, we hebben wel gelachen hoor want ja ergens wisten we dat dit ging gebeuren maar toch hebben we geprobeerd om zo ver mogelijk te komen. Wij een stukje naar beneden naar parkeerplaats waar ze bijna van alles verkochten behalve benzine (je kan in Thailand benzine ook nog in flessen kopen dus met een beetje geluk kan dat bijna overal). Youri en ik zijn nog wel samen naar boven gegaan om toch te gaan kijken hoe mooi het uitzicht wel niet was.

Nou het uitzicht was kut, je zag niks en het was super koud (11graden)! Zelfs niet toen we nog met een trappetje naar boven gingen. Wat een domper maar gelukkig heeft Gio niks gemist.

IMG_9738 IMG_4231

Via via hebben we begrepen dat we een stop lager wel bezine konden krijgen dus wij rollende naar beneden naar de pomp en weer terug naar ons huisje. Na het avondeten zijn we best op tijd naar bed gegaan en konden we de volgende ochtend lekker uitslapen want Chiang Mai was maar anderhalf uur rijden.

In Chiang Mai hebben we de tour afgesloten met lekker eten, drinken en een dansje (was ook onze laatste avond met Gio)! Het was weer een hele ervaring en onwijs gezellig!

IMG_0964

Zondag begon ons avontuur naar Laos, zoals al eerder beschreven komt dit de volgende keer!

Dikke kus S&Y

IMG_3558

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Han:
    28 november 2017
    Weer een top verhaal; je kan lekker vertellen Sophietje! Het is haast of je het zelf meemaakt (behalve de kater 's morgens haha).
    Veel plezier lieverds!!!