Kanchanaburi en het begin in Chiang Mai...

2 november 2017 - Chiang Mai, Thailand

Hallo allemaal!
Het is weer tijd voor een nieuw reisverhaal. Zoals jullie in het vorige verhaal hebben gelezen zijn we vanuit Bangkok naar Kanchanaburi gegaan. Even die drukke stad uit en meer de natuur in. Kanchanaburi is een stad(je) 130km van Bangkok vandaan en is bekend vanwege de Death Railway en de Erawan Watervallen.

We vertrokken vrijdag 27 oktober uit Izaac's appartement naar het busstation. Op het station hebben we ons ontbijt bij de 7Eleven gehaald. Dit is ieders grote vriend zowel van de lokale mensen als van reizigers want je kan hier alles kopen en klaar laten maken, denk aan maaltijden, tosti's, noodels, tea etc. ideaal dus!
Om 09:00 uur stapten we onze mini Van in waar toch nog 15 mensen in kunnen en ja ze proppen hem helemaal vol. Scheurend en hobbelend reden we naar onze bestemming. Onderweg wordt er gestopt voor mensen die ergens gedropt worden en/of in het busje stappen, kan gewoon en is dood normaal.

IMG_9133
Eenmaal aangekomen in ons Guest House hebben we een douche genomen en zijn we lekker gaan wandelen, even kijken wat voor stadje dit is. Al lopend kwamen we een lief vrouwtje tegen die aan het koken was voor /  in haar huis. Het rook fantastisch dus zijn we lekker gaan zitten en het was zo lekker dat we hier bijna elke dag hebben gegeten. We hebben haar toko maar Mama's Kitchen genoemd, want zeg nou zelf, wat is nou lekkerder dan eten van je eigen moeder?!

IMG_0996IMG_0995
Verder hebben we heerlijk in een schommelstoel aan het water gezeten in ons Guest House met een biertje in ons hand kijkend naar de zonsondergang.
IMG_4139
De tweede dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar de bekende brug over de rivier Kwai gegaan waar de trein ooit over heen reed. Het is nu alleen voor voetgangers. Aan de andere kant van het water staat een prachtige Chinese tempel met tuin, waar we uiteraard hebben gesnuffeld. 's Middags weer bij Mama's Kitchen gegeten en nog door de stad gefietst. Eind van de middag weer op onze schommelstoel voor de borrel en 's avonds naar de Night Market. Deze is super groot en heel gezellig. Het is niet alleen maar eten maar ook kleding, elektra en puppy's (we wilden ze het liefst allemaal meenemen).

De derde dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de Erawan watervallen gegaan. De heenweg was al een reis op zich, het duurde maar liefst 1,5 uur! Maar de natuur was prachtig en de weg zelf was best goed voor Thaise begrippen. Bij de watervallen was het lekker druk want het was zondag dus ook veel lokale mensen gaan er heen om met elkaar te zwemmen, eten en relaxen. De watervallen bestaan uit 7 levels, op de eerste twee mag je lekker picknicken maar vanaf level 3 niet meer want er zijn apen die in het park verblijven die je niet mag voeren. Ook is het voor de bescherming van het park zelf. We zijn helemaal naar level 7 gelopen (is in totaal 2km), jullie begrijpen dat het de klim zeker waard was maar dat je mij (Sophie) helemaal uit kon wringen, het zweet liep tot in m'n bilnaad!! Eenmaal beneden hebben we lekker onze eigen picknick gehouden en daarna weer op de scooter richting "huis" want we hadden we een douche en een biertje verdient! 's Avonds weer lekker op de markt gegeten.
IMG_1259
De laatste dag zijn we weer op de scooter op avontuur gegaan dit keer hebben we weer een Chinese tempel bezocht alleen was deze ingang een draak. Via de bek van de draak kon je naar boven wat eindige in een grot met daarin een grote gouden Buddha. Ook dit was weer een klim want je kon via een trap en een stuk klimmen boven de grot komen naar een uitzicht punt, prachtig! Na de draak zijn we op zoek gegaan naar de Giant Monkey Pod Tree, een mega, mega grote boom. Heel bijzonder om te zien. Door het platteland zijn we weer terug naar het stadje gegaan waar we weer bij Mama's kitchen hebben gegeten. Verder nog een beetje op de scooter rond gereden om 's avonds weer lekker op de markt te eten.
IMG_6630
Dinsdag 31 oktober zijn we weer met onze busje naar Bangkok gegaan om met de nachtbus naar Chiang Mai te gaan. Helaas was de nachttrein helemaal uitverkocht door het lichtjes festival aankomende dagen. Maar de bus was prima, we hebben kunnen slapen en de reis ging goed.

Op dit moment zijn we dus in Chiang Mai waar we zeker 1,5 week blijven want er is hier genoeg te doen en we gaan bekenden zien! Gert, Ellen, Ton en Irene komen eind volgende week naar Chiang Mai, super gezellig!
Vandaag hebben we samen met de Thaise hotelmedewerkers een speciaal bootje(genaamd een Krathong) gemaakt voor het Loy Krathong festival. Dit bootje is gemaakt van de stam van de palmboom en versierd met bladeren en bloemen, in het midden staan kaarsjes en wierrook wat je aan moet steken. Voordat het bootje weg vaart doe je eerst een wens en daarna zal het met duizenden andere bootjes over het water wegvaren en je wens zal natuurlijk uitkomen. Morgen (3nov) is het Yee Peng Festival, deze dag mag je een wens ballon op laten. Dit gebeurd met duizenden anderen ballonnen, het licht van de ballonnen is voor het verjagen van kwade geesten.

Meer over onze avonturen in Chiang Mai lees je in het volgende reisverhaal!
Dikke kus

Inside information over de Death Rail way en de Erawan Watervallen voor de liefhebbers;
De Death Railway is een treinspoor die is gebouwd ten tijde van de Tweede Wereld oorlog in opdracht van de Japanners, het was de bedoeling dat zij via Thailand naar Birma (Myanmar) konden reizen om "alles in de gaten te houden". Tijdens de bouw zijn er zoveel mensen(krijgsgevangenen en opstandelingen in de ogen van de "Jappen") overleden dat het dus de Death Railway heet. Gelukkig waren de geallieerde op tijd om de Japanners de verjagen, het spoor is ook nooit afgemaakt en gaat maar tot een ander dorpje verder op. In Kanchanaburi heb de de brug over de rivier Kwai waar de trein ooit over heen reed.
IMG_4370
Erawan watervallen zijn de meest bekende watervallen van Kanchanaburi, ze bestaan uit zeven lagen en zeker te bezoeken. Van de eerste waterval tot aan de laatste is 2km naar boven klimmen. Elk level heeft zo zijn eigen verhaal en herkenning.

Dikke kus S&Y​

1. Han:
    3 november 2017
    O, O, lieverds, wat maken jullie al veel mee. Jullie wensen zijn al vervuld, maar laat toch nog maar een ballonnetje de lucht in gaan. Kan geen kwaad. Ik geniet (met de kachel 's avonds aan) van jullie belevenissen. Plaats nog meer fotootjes bij het verhaal alsjeblieft, dat maakt 't nog sprekender!
  2. Ellen Oosterom:
    9 november 2017
    Erg leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie reis. Wat hebben jullie al mooie dingen gezien en beleefd! Veel plezier!