Chiang Mai Deel 1

15 november 2017 - Chiang Mai, Thailand

Chiang Mai

Deel 1

Sadaweekaa allemaal!

(Thais voor goedendag en dan wel in de vrouwelijk vorm, jaja straks spreken we nog Thais. Voor de mannen zeggen ze Sadeweekrab).

IMG_4209

Het is even een tijd geleden maar dit komt omdat we 12 dagen in Chiang Mai zijn geweest en dus genoeg mee hebben gemaakt. De verhalen over Chiang Mai zijn daarom ook in delen verdeeld anders wordt het zo’n mega lap tekst.

We zijn met de nachtbus vanuit Bangkok naar Chiang Mai gegaan en daar kregen we de eerste twee nachten van vrienden, toen sliepen we ook in een erg mooi hotel! Een van de redenen dat we begin november in Chiang Mai wilden zijn is vanwege het lichtjes festival(veel mensen kennen dit wel van foto’s met duizenden wensballonnen). Alleen bestaat dit festival uit twee delen en duurt het ongeveer 3 dagen.

Het begon op 2 november (de datum veranderd jaarlijks omdat het altijd is tijdens de nacht van de 12e volle maan) met Loy Krathong, dit gaat om “bootjes” die je op de rivier weg laat varen. Dit “bootje” is gemaakt van bananenboomstronk en versiert met bladeren en bloemen. Op het laatst moeten er twee kaarsjes en een wierrookstaaf bij. Je steekt de kaarsjes aan, doet een wens en dan leg je hem op het water. Uiteraard wilden wij ook zo’n bootje en hadden wij even geluk! Bij ons hotel kon je dit samen met de werknemers maken. IMG_2082

Op 2 november zaten wij lekker een middagje te knutselen zodat we het bootje die avond weg konden laten varen. Heel de stad was in het teken van dit festival en overal zag je gekleurde lichtjes, lampionnen en ga zo maar door, het leek wel kerst! Straten werden afgezet en stonden vol met kraampjes. Op vele pleinen was er wat te doen en te zien, dansvoorstellingen, kermis, miss en mister verkiezing, ga zo maar door. Dat was al indrukkend om te zien!

IMG_4451Vrijdag 3 november was het Yee Peng festival, de bekenden wensballonnen. Van foto’s krijg je wel een idee over het zal zijn maar het is niks vergeleken met het daadwerkelijk ervaren… Dit was zo bijzonder! Het is moeilijk te beschrijven hoe mooi en mega gaaf dit was. Vanaf 19:00 uur mocht je je wensballon oplaten tot middernacht, dit is dus ook heel de avond door. Het was prachtig om te zien en geweldig om zelf samen zo’n ballon op te laten. De regel hier is wel dat je maar een wens per ballon mag doen, anders komt die niet uit.

Die avond hebben we ook een ander plein gevonden, het leek wel een foodtruck festival! Live muziek, barretjes, al het soort eten wat je maar wensen kan en vooral veel gezellige mensen. Hier hebben we zo genoten, heerlijk gedronken en staan dansen. Het is dan zo mooi om te zien dat het niet uitmaakt hoe je eruit ziet of waar je vandaan komt, zet een lekker nummertje op en iedereen gaat los!

IMG_9557De volgende dag was al weer de laatste dag van het festival en wij wisten niet zo goed wat we moesten verwachten. Allereerst zijn we van het hotel naar ons nieuw verblijf verhuist, een Guest House (kruising tussen hotel en hostel) met zwembad! Omdat we toch zoveel tijd hebben is een dagje luieren zo nu en dan natuurlijk heerlijk. Dat hebben we dan ook gedaan, ’s avonds wilden we weer naar de kermis waar we verschillende eetkraampjes hebben gevonden die zo lekker waren dat we er bijna elke avond hebben gegeten.

Maar om het moment dat we de deur uit liepen zagen we een hele stoet met alleen maar lichten, hup erop af en kijken wat het was. Het was een parade van tientallen wagens met een eigen thema, de ene was nog mooier dan de ander en ze gingen heel de stad door. Wij een mooie plekje gevonden en langs de kant gestaan. Ook dit ging heel de avond door en was een mooie afsluiter van het festival.

IMG_2800Zondagochtend om 06:00 uur ging de wekker, vandaag gaan we ziplinen! Voor diegene die niet weten wat dit is, denk aan kleine kabelbanen die in de jungle van boom naar boom zijn gespannen en je dan als een aapje hieraan kan hangen en kan roetsjen van de ene naar de andere boom. We werden met een busje opgehaald en ja hoor, Nederlanders, altijd gezellig! We hebben tot 12:00 uur lekker geklommen, geklauterd, geroetsjt, daarna met elkaar geluncht en toen weer terug. De rest van de middag hebben wij geluierd bij het zwembad en kreeg ik een appje van Gio dat hij maandag arriveerd in Chiang Mai. (Gio is een vriend van Izaac die Jill en ik twee jaar geleden in Thailand hebben ontmoet).

’s Avonds heb je een speciale Sunday Market waar we lekker gegeten hebben.

Tot in deel 2!!

Dikke kus S&Y​

IMG_7745

1. Ellen Oosterom:
    16 november 2017
    En veel plezier saampjes! Ondertussen is Eefje geslaagd voor haar bruidsjurk... Een plaatje : ) Wij zijn met heel andere dingen bezig hè? Ook leuk !!! Doehoeg