De verjaardagsweek van Youri in de Jungle

21 mei 2018 - Kuching, Maleisië

Hé hallo allemaal,

Op het moment zitten we in Taiwan! We horen jullie denken, huh Taiwan? Hoe dat zo?! Nou zoals we al hadden vertelt vonden we Maleisië erg leuk en mooi maar buiten de wildlife is het land niet heel anders dan dat we al gezien hebben en we waren toe aan een totaal andere beleving. Een land waar je niet zo snel naar toe gaat en ook eigenlijk weinig van af weet en toen kwam Taiwan eruit en we moeten zeggen het is inderdaad heel anders. Het blijft natuurlijk Aziatisch maar het is toch erg anders, modern, gestructureerd, georganiseerd en schoon. Dat wat we zochten hebben we gevonden!

IMG_2257

Hello again, KL!

Maar het daadwerkelijke Taiwan verhaal komt de volgende keer, dit reisverslag gaat over Youri’s verjaardag en zijn verjaardags-week op Borneo.

Op 14 mei vlogen we ’s ochtends vroeg van Phuket naar Kuala Lumpur, het afscheid nemen van Caro ging goed totdat ik in het vliegtuig zat haha

Toen moest ik toch wel even wat traantjes laten, gek dat we elkaar pas over een jaar weer zien.

In KL hadden we een wat luxer hotel geboekt (bedankt ome Ton en tante Irene) want met verjaardagen en andere vieringen willen we onszelf graag verwennen. En we hebben een leuke regel geïntroduceerd dat de jarige een verjaardagsweek krijgt en dus mag kiezen waar we dat vieren en waar we naartoe gaan. Youri koos dus voor KL en een week Borneo om orang-oetangs en neusapen in het wild te zien.

De maandag van aankomst begon Youri z’n verjaardag al wel een beetje want het was tijd om te shoppen! Nieuwe shirts, een zwembroek en korte broeken zijn gescoord.

Op het vliegveld hadden we een flesje whisky gehaald voor op de kamer en om 12 uur heb ik gezongen en hebben we lekker whisky gedronken. Vanuit thuis kwamen de berichtjes al binnen en hebben we zelfs even met Han (vader Youri) gebeld.

IMG_5734

JARIGE YOURI!

Dinsdag 15 mei, hebben we eerst heerlijk lang uitgeslapen, daarna lekker gebruncht en zijn we ’s middags naar de film geweest. Na de film had ik een heel leuk Zuid-Amerikaans restaurant gevonden waar we met heerlijke muziek lekker sangria hebben gedronken en goeie nachos hebben gegeten. Een perfecte verjaardag borrel! Voordat we gingen dineren hebben nog wat rondgelopen en zijn we geëindigd in Din Tai Fung voor de echte dumplings. Een mooie verjaardag en nogmaals bedankt voor de felicitaties en cadeautjes!

IMG_5741 IMG_5746 IMG_5751

Youri heeft zich heel erg jarig gevoeld!

De volgende dag vlogen we al naar Kuching Borneo (klein weetje; Kuching betekent in het Maleis kat), hier sliepen we in het Hero Hostel wat goed aansloot bij de film die we hebben gekeken (wat zijn we toch een stelletje nerds). Een klein lief vrouwtje stond ons al op te wachten en heeft van alles uitgelegd, het leek alsof ze niet zou stoppen met praten haha

IMG_5762 IMG_5731

Wat zijn we toch weer een stel nerds! Woehoe!

De eerste twee dagen hebben we voornamelijk de stad Kuching ontdekt en ’s avonds heerlijk gegeten bij een restaurant wat als decor een oude barbershop was, onwijs gaaf interieur en met dank aan Jill, Esmee en Laura konden we heerlijk uitpakken met het eten!

IMG_2287 IMG_2296 IMG_5774

Lekker genoten met dank aan Esmee, Laura en Jill

Dag drie gingen we naar de Orang-Oetangs, het was wel in een nationaal park en twee keer per dag is er voedertijd. Als je de apen niet ziet dan hebben ze zelf eten kunnen vinden in de jungle, als je ze wel ziet dan is het ze niet gelukt om voldoende voedsel te vinden(kan komen door het weer, het seizoen en hoe zelfstandig ze al zijn). Het beste is natuurlijk om ze niet te zien want dat betekent dat deze geredde apen in hun natuurlijk habitat zijn maar stiekem wil je toch een glimp opvangen van dit prachtige dier. Alleen in Borneo en Sumatra kan je ze nog in het wild zien.

We hadden geluk! Want mama aap kwam met baby toch even wat fruit pikken van de ranger! We hebben alleen hen gezien maar dat was meer dan genoeg, wat mega bijzonder om ze toch van dichtbij te kunnen zien en de kleine was super speels dus het was een genot om naar te kijken (bedankt Kiki voor het entree).

IMG_2327 IMG_2338 IMG_2352

Wat was dit een sprakeloos moment!

Toen we op onze terugweg waren naar de bus toe, stopte er een auto naast ons met twee meiden die vroegen of we een rit naar de bus stop wilden… Even twijfelden we maar we zijn toch ingestapt en wat zijn we blij dat we dit hebben gedaan want deze meiden hebben ons de hele dag mee op pad genomen! Angelina en Allysha komen beiden uit Borneo en studeren nog, Angelina werkt ook al en is vaak in KL te vinden en kan onwijs goed Engels plus nog 6 andere talen!! Ze vertelde ons dat ze heeft geprobeerd om Nederlands te leren maar dit was te moeilijk haha we geven haar geen ongelijk.

Omdat het bezoek aan de Orang-Oetangs een vroege bedoeling was hadden we allemaal erg trek en kregen we dus een typische Chinees/Maleis ontbijt genaamd Laksa. Dit is een pittige soep met rijstnoedels en wat garnalen, heel simpel maar erg lekker. Daarbij dronken we Teh C ice, een ice-thee met zowel suikersiroop en gecondenseerde melk… Heel heftig en heel zoet, best lekker maar toch niet echt ons ding.

IMG_5867

Prive tour door Kuching en omgeving

Dus voor ieder die denkt dat de Aziaten niet van zoet houden heeft het dus mooi mis want ze gebruiken gecondenseerde melk in heel veel gerechten, je ziet wel dat verse melk steeds populairder word maar de koeien hier geven geen melk dus echt vers is echt duur en komt voornamelijk uit Nieuw-Zeeland. Soya melk vind je wel maar de mensen zijn gek op zoet. Zo vind je ook veel gebakjes, crêpes, donuts en ga zo maar door.

Na het ontbijt wilden we ons nog van alles laten proeven maar helaas zijn veel tentjes dicht vanwege de Ramadan. De meesten mensen in Maleisië zijn Islamitisch en met de temperaturen hier snap ik dat je overdag zo min mogelijk wilt doen. (klein weetje; hier word zowel het begin als het eind van de Ramadan groots gevierd, het is zelfs een nationale feestdag)

Jammer voor ons maar we vonden toch een klein kraampje met speciale cake, het lijkt op spekkoek en het heeft ook de laagjes en alle kleuren en smaken van de regenboog maar de structuur is iets dikker, erg lekker in ieder geval. Na een rondje door de stad te zijn gelopen werd het toch wel erg warm en zochten we verkoeling in de bioscoop! (Ja wij zijn film fanaten). Toen de film was afgelopen was het eind van de dag en wij dachten zelf dat ze naar huis wilden maar we werden uitgenodigd om met Angelina mee naar huis te gaan en met de familie mee te eten. Ze vierden nog een verlate Moederdag!

IMG_5782 IMG_2325

Hier zeiden we natuurlijk geen nee tegen want juist dit soort momenten maakt het reizen nog mooier.

Angelina woont in een kampung, dat is een dorp buiten de grote stad, haar achtertuin bestaat uit palmbomen met verse kokosnoten en jungle. Hier hebben we een klein dutje gedaan en hakte haar vader een paar verse kokosnoten uit de boom om te drinken, het was erg rustgevend en mooi. ’s Avonds gingen we naar het huis van oma waar de rest van de familie al was. Iedereen kan Engels maar waren toch erg verlegen door ons, heel aandoenlijk. Oma heeft acht kinderen waarvan er zeven zijn getrouwd en ook weer kinderen hebben wat uitkomt op 21 kleinkinderen!!! En oma zelf is pas 68, fantastisch toch?!

IMG_2354 IMG_5816 IMG_5866

En dit was nog maar een deel van de familie...

De familie die er was, was niet eens de helft maar het was al een huis vol. Het eten word ook op tafel gezet, er word gebeden, je schept op (wij moesten natuurlijk alles proeven!) en eet op de grond. Wij moesten aan tafel zitten als gast, kregen een biertje en om de minuut kwam er weer iemand met eten aanzetten. Ze waren bang dat we te weinig hadden, zo ontzettend lief en gastvrij. We hebben nog nooit zo vol gezeten want we durfden geen nee te zeggen haha

Toen we dachten dat het eten voorbij was, was het tijd voor taart want ja, het was immers Moederdag. Alle moeders (inclusief mij) moesten op de foto en mochten beginnen met de taart, daarna kregen we nog koek het hielt maar niet op. Terwijl ik binnen zat met de vrouwen en kleintjes zat Youri buiten met de mannen en werd hij dronken gevoerd met rijstwijn, je laat je niet kennen dus Youri had hem aardig zitten toen we thuis werden gebracht. Ik heb ook twee shotjes gekregen en om half 10 bracht Angelina ons thuis.

Wat een dag was dit! Een hele mooie ervaring, een herinnering voor het leven. De mensen op Borneo zijn wel veel aardiger en gastvrijer dan de mensen op het hoofdeiland (Peninsula).

IMG_5871 IMG_5870

Nog even een afscheidsfoto!

Na drie dagen Kuching gingen we naar Bako National Park, hier slapen we een nacht midden in de jungle en kunnen we Neusapen spotten. Met de bus en boot werden we op een strand afgezet, het leek even op expeditie Robinson. We moesten eerst een stuk op het strand lopen en kwamen al gelijk wilden baardzwijnen tegen, dit zijn wilde zwijnen die wij kennen maar dan met een enorme baard. Komisch om te zien!

IMG_5828 IMG_5864 IMG_2387

Een heel apart gezicht deze dieren

Bij het buurthuis waar de receptie en ook de kantine was zagen we al gelijk veel Neusapen druk in de weer. Als deze apen in de bomen bewegen lijkt het net of ze de tent afbreken! Zeker met de Neusapen want die zijn best groot en heel bijzonder om te zien want ondanks dat hun neus op een piemel lijkt, ziet het er toch heel menselijk uit. Ze moeten niks van mensen hebben en zijn dus ook niet gevaarlijk (het blijven wilde dieren maar zolang jij hen met rust laat, laten zij jou ook met rust).

IMG_2365 IMG_2373 IMG_2390

Nog nooit zó hard gelachen om een aap die aan het eten was, de neus ging heel erg op en neer!

We checkten onszelf snel in om nog meer te kunnen genieten van de apen. Onze hut was simpel maar prima, toch kreeg ik wel kriebels want ik hoorde dat mensen al een slang hadden gespot, iets waar ik doodsbang voor ben. Maar niet te veel aan denken! Toen we terug richting de kantine liepen zagen we de Macaque aap, deze is het bekendst want de het is de grijze aap die heel graag dingen stelen van mensen (eten, zonnebrillen etc.) Er was een hele familie rondom de hutjes en twee mensen hadden hun deur open laten staan, ja dat is stom want de aap ging naar binnen en kwam snel naar buiten met een reep chocola. Binnen een paar seconden was de reep op, deze beestjes zijn zo snel.

’s Middags wilden we een hike gaan doen maar we zagen zoveel wildlife op het strand en rondom de kantine dat we daar zijn gebleven. We ontmoette ook Josh een jongen uit Australië die bij ons in het hutje sliepen en we hebben lekker gekletst, bier gedronken, gekaart en genoten van de apen om ons heen. Af en toe moesten we een Macaque wegjagen voordat hij ons bier zou afpakken maar dat maakt het wel echt jungle-achtig. Na het avondeten gingen de mannen op night safari en ben ik lekker op de veranda gebleven met mijn boek want ik hoef niet te weten hoeveel slangen er ’s nachts leven. We hebben beter geslapen dan verwacht en gingen pas om 10 uur uit bed. We hadden wel verwacht dat we wakker zouden worden van de apen om ons heen maar die kwam pas begin van de middag weer tevoorschijn. Om 13 uur hadden we de boot terug naar de bewoonde wereld en met de bus gingen we weer naar ons schattige vrouwtje in het Hero Hostel.

IMG_5860

De laatste dag in Borneo hebben we gespendeerd in het ziekenhuis, dat klinkt heftig hè? Maar geen zorgen het was niet omdat we ziek waren maar het was voor ons Australië visum. We willen graag gaan werken in Australië en daar heb je een speciaal visum voor nodig en hier hoort ook een Medische Check en een X Ray foto bij omdat we meer dan drie maanden weg zijn van thuis. De check bestaat uit een plas test, bloeddruk, oog test, gewicht en temperatuur. Ik was uiteraard weer aan het stressen dat we bloed moesten laten prikken maar dat hoefde gelukkig niet, toch vind ik ziekenhuizen nog steeds niks aan en zeker in het buitenland niet maar goed, het is voor het visum!

Alles was goed behalve onze urinetest, we hadden niet genoeg gedronken en moesten ’s middags terugkomen. We hebben nog nooit in zo’n korte tijd zoveel water gedronken (binnen twee uur, dik twee liter per persoon op). In de tussentijd zijn we terug gegaan naar het hostel onze tassen ingepakt, geluncht, veel gedronken en toen weer terug en gelukkig kwamen we beiden goed door de test heen en hebben we inmiddels ook al bericht van Australië dat we goed zijn gekeurd en we hebben ons visum al binnen, jippie!

Na het ziekenhuis zijn we naar het vliegveld gegaan, we vlogen terug naar KL (bedankt Job en Anouk voor het ticket) en sliepen dicht bij het vliegveld want de volgende ochtend was het tijd voor Taiwan!!

Dikke kus,

AS&Y

IMG_5766

Bedankt allemaal voor deze geweldige dag/week! Ik heb mij heel erg jarig gevoeld hier aan de andere kant van de wereld!