Het onwijs moderne Taiwan

7 juni 2018 - Taipei, Taiwan

Ni Hao!

Het is tijd om jullie te vertellen over Taiwan! Nadat we op instagram een leuke quiz hadden gedaan over waar we heen gingen heeft Eva het goed geraden en krijgt zij een souvenir van ons. Toen men wist dat wij naar Taiwan gingen kregen we vooral de vraag met; hoe komen jullie daar opeens bij?!

IMG_2399

Toch wel een mooi uitzicht vanuit het vliegtuig!

Het antwoord daarop is als volgt, jullie wisten dat we Maleisië wel leuk vonden maar niet bijzonder op Borneo na! (laat dat wel duidelijk zijn haha). We hadden zin in even helemaal wat anders, iets onbekends maar niet al te Aziatisch (klinkt gek, we weten het maar uitleg volgt). Youri ging op zoek en eens in de zoveel tijd kijkt hij op wat sites om te kijken naar goedkope vluchten gewoon zomaar. Op deze manier hebben we nu al een paar bestemmingen gedaan omdat het een goedkope vlucht had. Nu keken we met een missie en kwamen we uit op Zuid-Korea of Taiwan, we hebben veel meer gehoord over Zuid-Korea maar de vlucht naar Taiwan was goedkoper dus de keuze was makkelijk!

Het enige wat we op voorhand wisten was dat Taipei de hoofdstad is en er heel veel kleding/elektronica uit Taiwan komt! Oh ja, het is een eiland, dat was het ongeveer. Gelukkig weet meneer Google heel veel over Taiwan en konden we ons zo inlezen en werden we met de dag blijer over dit land.

IMG_5921

Op 22 mei vlogen we na de verjaardagsweek van Youri naar Taipei waar we aankwamen op een mooi, schoon en modern vliegveld, we kochten een ov kaart die je in HEEL Taiwan kan gebruiken en ook in bepaalde winkels mee kan betalen, fantastisch! Met een express trein gingen we naar het centrum waar we terecht kwamen in een drukke maar gestructureerde stad. De Chinese invloeden zijn overal zichtbaar maar dat maakt het juist leuk, de Chinese tekens, de structuur, de neonlichten en overal kan je eten vinden.

Op een dag van aankomst verkennen we altijd lopend de buurt en nemen alle nieuwigheid in ons op, Taipei is overweldigend op een goeie manier en staat bekend om het shoppen en nightmarkets dat hebben we ook maar gedaan. Een night market lijkt net een kermis, naast alle eetstalletjes kan je ook allerlei spelletjes doen om knuffels of andere zooi te winnen. Ze zijn gek op Hello Kitty, Disney (jeej), Minions (jeej) en andere pluizige poppetjes, zolang het maar schattig is dan is het goed.

De Taiwanezen zijn gek op patisserie en koffie, je vind hier onwijs veel bakkertjes en koffietentjes (iets waar ik heel erg blij van word!!). Veel mensen zitten hier te werken, te leren of je neemt het to-go, het is allemaal mogelijk!

IMG_5937 IMG_2427

We zijn ook een dag naar de dierentuin geweest en het is enorm groot! Het ligt op een berg dus het is gelijk een goeie hike met veel mooie flora en fauna. De dieren hebben hier ook mooie grote ruimtes, iets waar wij erg blij van worden. Na gemakkelijk te hebben betaald met die ov kaart liepen we naar binnen en stonden er direct 4 medewerkers van het park klaar om ons te helpen, een kaart kregen we in de hand geduwd en we gingen aan de slag. De dierentuin is toch wel een betere dierentuin dan veel anderen. Alle dieren zaten in mooie velden, hadden de ruimte, zagen er goed en blij uit en hierdoor genoten we nog meer. Na het zien van de meest uiteenlopende dieren was het eind van de dag in zicht. Nog even een extra keer langs de olifanten, de koala’s, de nijlpaarden en de panda’s. Tot ziens!

IMG_2418 IMG_2436 IMG_2438 IMG_2440

Fantastisch om zo een dag door de dierentuin te lopen!

Drie dagen later op 25 mei zijn we met de bus naar Tainan gegaan, ook reizen met de bus is geweldig! Mooie schone bussen, brede luxe stoelen met wifi en je kan zelfs je telefoon opladen. In Tainan zaten we in een luxe hotel voor helaas te veel geld dan dat we normaal uitgeven, we hadden beide niet goed opgelet en uit enthousiasme gewoon maar geboekt hahaha

Ach ja, moet ook kunnen en we hebben er enorm van genoten! We hadden een TV met verschillende Amerikaanse filmzenders dus daar hebben we goed gebruik van gemaakt. Het was ook niet zonde van onze tijd want we zijn uiteindelijk vijf nachten in Tainan gebleven.

Tainan was vroeger de hoofdstad van Taiwan en onze voorouderen hebben hier gezeten. Veel Nederlandse geschiedenis is hier te vinden, iets wat wij heel erg leuk vinden (geschiedenis is het algemeen maar het is altijd leuk om meer over je eigen geschiedenis te leren). Wij Nederlanders hebben vooral gebruik gemaakt van de haven hier en hebben Taiwan op de kaart gebracht voor de handel. We hebben hier niet heel lang gezeten want we werden als snel weggejaagd door de Japanners. De Japanners hebben voor veel modernisering gezorgd, zo hebben zij in 1932 het eerste warenhuis gebouwd met een lift. Mensen stonden dagen lang in de rij om met de lift te gaan(iets wat ze nog nooit hadden gezien).

IMG_2481 IMG_5992 IMG_6004 IMG_2489

Even de toerist uithangen bij Fort Zeelandia in Tainan.

Buiten de stad is er een tempel complex genaamd Fu Guang Shan, een van de grootste actieve tempel complexen ter wereld met de grootste Boeddha van Zuid-Oost Azië. Ook hier hebben we de hele middag rond gelopen, we mochten van een vrouwelijk monnik op een bel slaan (drie keer) zodat je wens uit komt. In een ander gebouw kregen we een bloem en die mocht je plaatsen bij een van de vier Boeddha’s (ze stonden allemaal voor wat anders; schoonheid, wijsheid, zelfverzekerdheid en welvaart). Weer bij een andere tempel kregen we een doosje met ook daarin een bloem, je liep naar een Boeddhabeeld en vertelde je wens met een buiging sloot je af en legde je het doosje op een tafel bij het beeld. Een erg indrukwekkend beeld was ook de rust die dit complex uitstraalde. Alle monniken waren erg open en gastvrij en wilde ons graag alles uitleggen om ons zo welkom mogelijk te laten voelen.

IMG_2525 IMG_2537

Fo Guang Shan Monastery, een overweldigend tempelcomplex

Op 30 mei gingen we met de trein naar Taichung, we hadden geen hotel geboekt maar wisten dat er genoeg in de buurt van het treinstation waren. Eind van de middag hadden we een lekker plekje en hebben wat rondgelopen in de buurt. Zo kwamen we bij de Moon Pavilion een oud koopmansgebouw met een interieur van een Harry Potter scene (geweldig!!).

De volgende dag hebben we een super ontbijt zaakje gevonden met de lekkerste sandwiches en hebben we de dag gespendeerd in het Museum of Science & History. Eind van de middag zijn we naar een warenhuis geweest waar je bovenin een game arcade had en hebben we air hockey gespeeld en ik heb gewonnen(Soof dus)!! Op de weg terug begon een fonteinshow met Disney muziek (Soof weer blij).

IMG_2580

Kijk d'r eens blij zijn!

Onze laatste dag Taichung wilden we nog heel veel doen maar hebben we gekozen voor een uitslaap ochtend en zijn we op ons gemak met de bus teruggegaan naar Taipei. We hadden een hostel gevonden wat niet in het centrum lag om eens een andere wijk te ontdekken en dit was verrassend leuk!

We zaten meer in een wijk waar lokale mensen leven, naast ons hostel zat een foodstreet en een straat met allerlei winkels.

IMG_2553

Plotseling een brug tijdens onze avondwandeling in Taichung, daar moeten we natuurlijk even een mooi fototje van maken!

In Taipei vind je het acht na hoogste gebouw van de wereld de Taipei 101, hier zitten voornamelijk kantoren en een mega shoppingmall onderin, helaas was het voornamelijk window shoppen want hier zitten alleen de luxe merken. We zijn niet naar boven geweest want je staat vaak in de wolken dus het uitzicht is niet altijd geweldig en kozen wij om een berg op te lopen om het gebouw van een afstand te bekijken met een uitzicht over de stad. Dit deden wij op een zondagmiddag en naast veel toeristen zie je hier ook veel lokale mensen voor een zondagse work-out of een familie uitje. Na een uur klimmen en heel veel zweten kwamen we boven en het uitzicht was inderdaad heel gaaf. We hebben nog een uur door gewandeld en daarna vrij weinig meer gedaan, we voelden onze benen trillen van al die trappen.

Onze laatste dagen in Taipei zijn we verhuist naar een hotel in het centrum zodat we wat dichterbij alles zaten. We hadden een privé kamer geboekt maar we lagen alsnog op een slaapzaal met een tweepersoonsbed en onze “muren” stonden letterlijk om het bed! Je bed was je kamer, niet verwacht maar we konden er om lachen, het was ook goedkoop. Dit hostel is een partner van een Universiteit want er zaten (bijna) alleen maar studenten hier. In de gezamenlijke ruimte zag je ze studeren dus we denken dat ze hier slapen tijdens een tentamenweek omdat velen buiten het centrum wonen.

Na het wisselen van slaapplek zijn we ’s middags naar de C.K.S. Memorial Hall geweest, een onwijs groot complex met een prachtige poort, een theater en muziekzaal en de een enorm standbeeld van de oude President van Republiek China. Bij dit standbeeld vind je nog steeds een wisseling van de wacht en potverdikkie waren wij net op tijd om dat te zien! De Britse wisseling van de wacht bij Buckingham Palace is er niks bij, deze mannetjes maakte er een hele dansroutine van, leuk om te zien alleen jammer van de brandende zon (elke dag was het ruim boven de 35 graden in heel Taiwan). Hierna hebben we nog een stuk gelopen door wat rustige wijken met mooie huizen, hebben we lekker fout bij de Subway gegeten en daarna zo snel mogelijk onder de douche gegaan! Net als de locals hier hebben we take a way noodles, dumplings en een hartige pannenkoek gehaald en lekker in de lobby gegeten. We konden ook gratis thee, koffie en water pakken, heel fijn.

IMG_2651 IMG_6040 IMG_6043

C.K.S. Memorial Hall en de wisseling van de wacht, een waar schouwspel

Volgende dag stonden we vroeg op want we gingen naar dorpjes buiten de stad. We begonnen in Jiufen wat vroeger een mijnstad was. Men vond goud in de rivier en vroeger was dit dorp op de berg een goudpareltje, tegenwoordig is het een dorp wat gemaakt lijkt te zijn voor toeristen… Het is de Santorini van Taiwan zegt men… Niet dat wij in Santorini zijn geweest maar dit is het echt niet haha.

Het dorp bestaat uit een straat wat omhoog loopt, je schuifelt achter elkaar aan en word omringt door zoveel geuren van eten dat we er misselijk van werden, alles is drie keer zo duur en we zijn snel weggegaan.

Het volgende dorp was Shifen, bekend om zijn waterval wat ook wel de Niagara Falls van Taiwan word genoemd. Het spoor loopt dwars door het dorp heen en je kunt er dus ook op lopen. Overal in het dorp worden wensballonnen verkocht en de hele dag door gaan ze de lucht in. Ook kon je voor €2 een houten kaart naar huis sturen, dit hebben we uiteraard gedaan. We zijn benieuwd of hij aankomt (Wim & Joelle, hou dit in de gaten!). De waterval is een stuk verderop en via loopbruggen kom je er, helaas viel de waterval heel erg tegen. Ik snap niet waarom dit de Niagara Falls van Taiwan word genoemd, het komt niet eens in de buurt. Misschien komt het omdat het droogseizoen is. Alsnog zou het tijdens het regenseizoen niet zo groot zijn.

We hebben een leuke dag gehad met het reizen door het Noorden van Taiwan met de trein, we hebben veel mooie gebieden gezien en de dorpjes waren schattig maar we snappen niet zo goed waarom iedereen hier zo lovend over is. Misschien zijn we ook wel verwend door al het moois wat we al hebben gezien!

Onze laatste twee dagen hebben we gespendeerd met wat shoppen, het bezoeken van een tempel en een avond hike op Mount Elephant om het mooie uitzicht ook in de avond te zien. Verder hebben we tijdens onze kopjes koffie meer informatie gezocht over Indonesië want dat wordt onze volgende bestemming!

IMG_2593 IMG_2669

Overdag en 'savonds, gewoon prachtig!

We hebben ontzettend genoten van Taiwan, wat een verrassend mooi en fijn land is dit! We zitten op dit moment in Indonesië op Java in de stad Bandung om precies te zijn en na Taiwan zijn we weer keihard terug in het ‘echte’ Zuidoost Azië… drukke straten, veel uitlaadgassen en vieze straten. We zijn weer terug in het echte backpacken wat weer zorgt voor een spannende reis, wat ons gelijk opvalt is de gastvrijheid! Toch wel het meest gastvrije land in heel Zuidoost Azië.

Dikke kus,

AS&Y

IMG_6032

Dag Taiwan!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Han:
    12 juni 2018
    Handden jullie dan nog wensen in die tempel; jullie reis is toch al geweldig, en jullie hebben elkaar, da's helemaal geweldig.....:)
  2. Ellen Oosterom:
    16 juni 2018
    Dank voor weer een prachtig reisverhaal!
    En die foto met de zebra's, echt geweldig die humor van jou Anne-Sophie!
    Geniet van jullie tijd in Indonesie en hartelijke groeten voor jullie twee!
  3. Corry en Ruud Schröder:
    28 juni 2018
    Het is zo leuk om jullie reis zo te kunnen volgen en andere dingen te lezen dan wat in de reisfolders te lezen is , zo leren we ook nog wat.
    Veel plezier op de nieuwe bestemming.
    X Corry en Ruud