Het wereldse Singapore en Maleisië

20 april 2018 - Langkawi, Maleisië

Singapura…

Vanuit Manila vlogen we naar Singapore, we hadden een avond/nachtvlucht want we hadden gelezen dat het vliegveld van Singapore erg leuk was! Een bioscoop, vlindertuin, rustruimtes ga zo maar door (het is niet voor niks uitgeroepen tot beste airport 2014 t/m 2017).

Uiteraard was dit voor ons niet het geval want we kwamen op de verkeerde terminal dus werd het armoedig op bankjes slapen totdat we de eerste bus naar het centrum konden nemen.

In de bus kon je al goed zien dat Singapore niet valt onder het ‘standaard’ Azië. De wegen zijn mooi en schoon, verkeerslichten zijn aanwezig en er is zelfs een fietspad! De architectuur is fantastisch, iedereen spreekt perfect Engels en het openbaar vervoer is subliem. Het voelde echt als Rotterdam maar dan moderner, schoner en groener, een beetje thuis komen dus. Buiten dat, was het ook fijn om even “weg” te zijn uit Azië voor een paar daagjes, even wat anders.

IMG_1911

Onze Spancepod! En ja de was hadden we net gedaan!

We waren al om 8uur bij onze slaapplek genaamd Space Pod wat inhoud dat ons bed een mini spaceship was! Weer eens wat anders en wat hebben we goed geslapen. Omdat we zo vroeg waren konden we nog niet inchecken maar mochten we wel gebruik maken van het ontbijt en de toilet zodat we ons konden opfrissen en met een volle maag op pad konden.

Onze eerste dag in Singapore hebben we voornamelijk met open mond rondgelopen en al veel van de highlights gezien zoals de Marina Bay Sands, de Merlion in Marina Bay en de Gardens by the Bay (zie foto’s). ’s Middags zijn we terug gegaan voor een douche en een siësta zodat we ’s avonds weer de stad in konden, eerst eten in China Town en toen door naar de avondshow en het Lights Festival.

IMG_1908 IMG_5201 IMG_5189 IMG_5236

Onze monden vielen open bij het zien van deze stad!

Dag twee begon rustig met uitgebreid ontbijt en de shoppingstreet bekijken. Er is dus een mega straat met alleen maar shoppingmalls met verdiepingen onder en boven de grond. Onder de grond heb je een heel winkel gebied, je zou straten lang kunnen lopen zonder boven de grond te hoeven komen. Bij de foodcourts hebben we heerlijk gegeten want ze hebben alles wat je hartje begeerd wat lekker en goedkoop is.

Eind van de middag zijn we weer naar de Marina Bay gelopen en zijn we met zonsondergang op het observationdeck geweest. Wat een uitzicht en wat een stad! ’s Avonds zijn we naar de lichtshow van Gardens by the Bay geweest, dit was ontzettend gaaf gedaan! En de muziek bestond uit Disney en Harry Potter, beter kon het niet!!

e2d6678c-121c-4e2e-ab27-a727df9427fb IMG_1935 IMG_1914 IMG_5192

En in de avond wanneer alle lichten aangingen was het allemaal nog gaver!

De derde en helaas al de laatste dag zijn we naar Universal Studio’s geweest, een pretpark gericht op films (Jurassic Parc, Shrek, The Mummy, Transformers). Je kan zeggen dat het iets weg heeft van Disney. Het was een heerlijke dag, even totaal wat anders dan reizen en onszelf als kinderen laten gaan. Gelukkig viel het qua drukte heel erg mee en konden we soms achterelkaar attracties in en uit.

Het park ligt op Sentosa Island, dit is een eiland gericht op en voor toerisme. Je vind hier meerdere resorts, waterparken, een strand, winkelcentra, een kabelbaan en dus ook het pretpark.

’s Avonds zijn we voor de laatste keer in het centrum geweest om afscheid te nemen van deze heerlijk stad!

IMG_5262 IMG_5278

Even weer lekker kind zijn en spelen in een pretpark.

Op dinsdag 3 april (Caroline is 18 geworden!) zijn we met de bus naar Malacca gegaan, een dorp in Maleisië wat maar 4 uur rijden was. Voor dit dorp zijn we iets te lang gebleven want doordeweeks is er veel dicht helaas, zelfs de bekende food street…

In Malacca kan je wel veel Nederlandse geschiedenis vinden wat toch erg bijzonder is om te zien. Ondanks dat we veel van onze geschiedenis weten is toch heel leuk om te zien en lezen dat er daadwerkelijk Nederlanders er in de 16eeeuw in Maleisië al waren. De VOC kwam hier voornamelijk voor specerijen en thee en in het oude Stadhuys zie je ook nog veel Oud-Hollandse architectuur (hoge ramen, deuren en kamers).

IMG_5292

De versierde tricycle, een normaal straatbeeld in Malakka(je had ze in: Pokemon, Frozen, Minions, Barbie, Shrek en nog veel meer thema's).

Na Malacca zijn we door gereisd naar Kuala Lumpur, de hoofdstad met de bekende Patronas Twin Towers (de hoogste twin towers van de wereld). Je merkt wel dat Maleisië een welvarend Aziatisch land is, (bijna) iedereen spreekt goed Engels en hier liggen de prijzen wat hoger. Je kan overal shoppen wat je wil en ook alle merken zijn beschikbaar. Poepie chique hotels met prachtige skybars.

Aan de andere kant is het enorm Islamitisch waar vooral ik erg aan moest wennen omdat je veel vrouwen helemaal bedekt zag. Dit was voornamelijk in Kuala Lumpur, buiten de grote stad was ook de sfeer heel anders en is iedereen enorm behulpzaam en lief.

In Kuala Lumpur zijn we begonnen met een fietstour met Mike bikes (weer een Nederlander) om zo veel van de stad te kunnen zien. ’s Middags hebben we onszelf getrakteerd op de film en ’s avonds hebben we met Ramon afgesproken (vriend van Tanee, zij is een vriendin van mij uit de tijd toen ik in Chili zat) voor avondeten en een biertje. Altijd leuk om met een ‘local’ op pad te zijn, zo kom je toch op andere plekken.

IMG_1952

Geen vervelend uitzicht om even te ontspannen na een dag wandelen.

Na KL zijn we naar Ipoh gegaan, deze stad staat bekend om zijn 3D streetart en zou de aankomende toeristische stad worden. Daar merk je nog weinig van want ook hier was alles doordeweeks dicht… gelukkig hadden we maar een volle dag ingepland, dit was ook genoeg. We hebben wel heerlijk Chinees gegeten want naast de Nederlanders hebben ook de Portugezen, Engels en de Chinezen Maleisië bezet. De Chinezen en de Indiërs zijn in het land gebleven en dus kan je ten alle tijden Indisch en Chinees eten.

Onze volgende stop was de Cameron Highlands wat ons goed beviel, het was er wat koeler en het theeplantages is weer eens wat anders dan rijstvelden. Met een scooter hebben we lekker rondgereden, veel thee gedronken in combinatie met een scone en gebak want daar hebben onze Engels vrienden voor gezorgd.

IMG_1981

Theeplantages zover je kon kijken.

Tot nu toe zijn we nog geen grote fans van Maleisië, het is een mooi land maar het heeft ons geen wauw gevoel gegeven. Wat niet heel erg is want dat zorgt weer voor spontane acties en nieuwe reisroutes. We gaan eind april al Zuid-Thailand in en Caroline komt ons twee weken opzoeken omdat we precies in de meivakantie eiland gaan hoppen in Zuid-Thailand! Het is een van de spontane acties, voor haar makkelijk aan te vliegen en een heel gaaf verjaardagscadeau, plus het is altijd leuk om bekende te zien!

De laatste twee bestemmingen in Maleisië waren een stuk leuker! De eerste was George Town op Penang Island, hier kwamen we onze Belgische vrienden (Jan en Lisa) weer tegen na maanden van reizen. We hebben drie heerlijke dagen met elkaar doorgebracht waarvan een enorm sportief! We zijn de Penang Hill opgelopen, dit doen normale mensen met een monorail of een auto maar wij dachten even leuk te zijn en 5,1 KM berg op te gaan wandelen(bijna 800 hoogtemeters). We hebben het in twee uur gedaan wat erg netjes is maar ik wist niet dat men zoveel kon zweten tot dit moment! ’s Avonds was er een Streetfood Festival twee dagen lang en hebben we ook weer ouderwets heel de avond gekaart.

IMG_5396 f724bbeb-62c5-4f80-aa3d-534ec9ef9d59

Na elkaar zooooo vaak te zijn tegengekomen in Vietnam en Thailand hebben we eindelijk met z'n vieren een foto samen! 2 zelfs!

Tijdens deze dagen kregen we ook heel erg leuk nieuws vanuit Nederland en dat is dat mijn vriendin Saloa zwanger is van een jongen!!! Weer een hartenbreker wat op de wereld komt haha.

De andere bestemming was Langkawi een heel mooi en rustig eiland, hier zaten we vier dagen en zijn we goed tot rust gekomen. Op de scooter lekker rond gereden, stranddaagjes gedaan en veel geslapen.

IMG_2011

Geen een zonsondergang is hetzelfde. Gelukkig maar!

Op 20 april begon onze helse tocht naar Koh Tao (Thailand), met de boot zijn we naar de Thaise kust gevaren toen met de minivan naar de eerste stad en daarna naar de tweede stad. Dit zou een reis van 8 uur zijn officieel maar in Thailand gaat alles anders en zijn buschauffeurs ook postbodes en taxichauffeurs dus om de zoveel minuten stoppen ze om wat af te geven of om wat op te pikken (dit kunnen mensen of pakjes zijn). Door dit gedoe hebben we er 14 uur over gedaan… Eenmaal aangekomen in Surat Thani (hier pak je de boot naar Koh Tao) was het 21 uur ’s avonds hebben we ook maar de nachtboot erbij gepakt. We waren nu toch al vies en moe. Eerst was het idee om in Surat Thani te slapen maar omdat we zo laat arriveerden hadden we geen zin meer om moeite te doen om een slaapplek te vinden. Dus al met al zijn we om 7 uur ’s ochtends begonnen met de reis op Langkawi en kwamen we de volgende ochtend om 6 uur aan op Koh Tao.

Gelukkig wist ik van mijn eerdere reis naar Thailand met Jill dat Koh Tao een heerlijk eiland is en eenmaal aan wal was ook zo, het begon met een mooie zonsopgang en een gratis taxi ritje naar ons verblijf. We konden gelijk onze bungalow in, sprongen onder de douche en gingen lekker even slapen.

Diezelfde avond ben ik begonnen met mijn SSI duikcursus iets wat ik heel erg spannend vond maar door de verhalen van Youri z’n ervaring en meerdere reizigers die we ontmoet hebben was ik toch erg nieuwsgierig geworden en ging ik er voor! Uiteindelijk ben ik heel erg blij dat ik dit heb gedaan en dat ik onze prachtige onderwater wereld kan zien maar het heeft me veel moeite gekost om dit te doen omdat ik het mega spannend vond.

Na drie spannende en zware dagen kan ik nu met trots zeggen dat ik mijn duik certificaat heb! Tijdens mijn cursus heeft Youri zijn Advanced cursus gedaan, hij kan nu tot 30M diep duiken, navigeren onderwater en duiken in het donker.

Beiden hebben we op onze laatste dag een Walvishaai gezien wat heel erg bijzonder is want er zijn er nog maar ongeveer 1000 van op de wereld.

De rest van de dagen hebben we heerlijk genoten van het strand, de nieuwe vrienden, het (goedkope) bier en het heerlijke Thaise eten.

Vanavond gaan we met de nachtboot terug naar Surat Thani en met de bus naar Phuket Airport om Caroline op te halen!! Daarna blijven we twee nachten op Phuket in een luxe tent aan het strand en gaan we daarna eiland hoppen en nog een National Park bezoeken.

Op 14 mei vliegt Caro naar huis en vliegen wij terug naar KL om Youri zijn verjaardag te vieren en maken we een uitstapje naar Maleisisch Borneo! (ook een beetje voor zijn verjaardag).

Weer genoeg leuke dingen op de planning!

Dikke kus

AS&Y

IMG_5204

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen Oosterom:
    28 april 2018
    lieve Anne Sophie,
    Weer genoten van je prachtige verhalen. Wat is het toch geweldig dat je dit samen met je vriend kan doen.
    Heel leuk dat Caroline naar jullie komt en je 2 weken lang met je zus kan optrekken. Een mooie tijd met elkaar!
    Wij gaan hier verder met de voorbereidingen voor de grote dag van E& EJ
    liefs!