Het paradijs genaamd: De Filipijnen

29 maart 2018 - Cebu City, Filipijnen

Hello hello,

Zie hier ons verslag van de prachtige Filipijnen, voordat ik ons avontuur vertel eerst even wat informatie over de Filipijnen;

Het land is een eilandengroep van meer dan 7000 eilanden, Manila is de hoofdstad en ligt ook op het grootste eiland Luzon. Populaire eilanden zijn Palawan, Boracay en Cebu dit komt voornamelijk door het heldere water, fantastisch koraal en prachtige witte stranden. Precies zoals de foto’s je laten zien, zo is het!

Door de bezetting van de Spanjaarden en de Amerikanen is de taal een mix van Spaans, Engels en Filipijns. In een zin hoor je dan ook altijd een paar verdwaalde Engelse woorden, het klinkt erg grappig. Tellen doen ze voornamelijk in het Spaans maar ze zijn heel erg door Amerika geobsedeerd, zo vindt je veel fastfood ketens en spreekt iedereen heel goed Engels! Wat voor ons na dik 4 maanden Azië wel even heel erg fijn was (inmiddels zijn we al bijna 6 maanden onderweg!).

IMG_4895

We werden goed ontvangen met deze namiddag!

Het lokale eten is echter niet bijzonder jammer genoeg, het bestaat uit kale rijst, gefrituurde kip en/of een visje van de grill maar dan ook zo door gebakken dat het niet te eten is. Groente is lastig te verbouwen omdat de grond dat niet toe laat maar gelukkig groeit er wel veel fruit en smaakt dat heerlijk. Eten kan ook wel prijzig zijn en daarom is men veel in de fastfood ketens te vinden, zoetigheid is er in overvloed (suiker zit overal in, ook in brood bijvoorbeeld) en dat maakt de bevolking gezellige dikkerds! (Aziatische Amerikanen haha) Het zijn de meest gastvrije mensen die we tot nu toe hebben gehad, ze zien je niet als lopende euro’s (dat gevoel kregen we in ieder geval niet) en doordat ze goed Engels spreken is er ook geen barrière om een praatje te maken of  je te helpen. Daarnaast zorgen ze goed voor de natuur van alle mooie eilanden, je krijgt een boete als je je afval laat slingeren en sommige eilanden gaan gewoon ‘dicht’ zodat ze kunnen schoonmaken en zodat het koraal weer kan herstellen (helaas verpesten toeristen vaak deze mooie plekken).

Oh, en als je haast heb, heb je pech! Ze zijn namelijk niet echt van de tijd.

Het avontuur:

Op 2 maart was het zo ver, op naar de Filipijnen en op naar twee weken doorbrengen met Robin! De eerste dagen zijn we met elkaar in Manila geweest, hier hebben we voornamelijk bijgekletst onder het genot van super lekker eten! De eerste avond heeft Robin ons getrakteerd op een diner bij Black Bird, dit zit in de oude verkeerstoren van het eerste vliegveld van Manila. In 1930 kwam er een Engelsman die dit gebouw heeft gemaakt en nu vind je er een fantastisch restaurant! De tweede avond hebben we in een Mexicaans rooptop restaurant gegeten, prachtig uitzicht en het eten was heerlijk! Zeker voor ons, want Mexicaans is wel heel erg lang geleden.

IMG_4883

Even genieten...

De stad zelf is niet bijzonder dus hebben we een volle dag in een mega super mall doorgebracht, we zijn bijvoorbeeld naar de film geweest. De dames gingen (uiteraard) naar Fifty Shades Freed, want ja we kunnen Mr. Grey niet afslaan natuurlijk! En Youri naar Black Panter, niet dat jullie denken dat die arme Youri mee moest naar Mr. Grey.

Twee dagen later zijn we gevlogen naar Puerto Princesa op het eiland Palawan, die avond zijn we gelijk door gereden naar El Nido, de plek waar je moet zijn op dit eiland. Hier kan je eiland hoppen, snorkelen, duiken en het geweldige paradijsleven proeven.

In El Nido zaten toevallig twee vrienden van Robin die ook aan het reizen zijn! Nadia en Florian, twee fijne Rotterdamers dus dat was met de eerste ontmoeting meteen al een gezellige boel!

IMG_4896 IMG_4941 IMG_4902 IMG_4938

Alles is gewoon echt onbeschrijfelijk...

Met elkaar hebben we een expeditie gevonden waarbij we een driedaagse tour zouden doen met twee overnachtingen ergens op een onbewoond eiland met alles inclusief (eten, drinken, snorkel en slaapspullen). Dit was echt een mega bijzondere ervaring! Het begin was wat spannend want de crew waren een paar jonge gasten, een man (de kok) die op Jafar van Aladin leek en een kapitein die zijn baan niet zo leuk leek te vinden. Het bleek dat deze meerdaagse tour hun eerste keer was! Dus het was spannend voor iedereen maar het was geweldig! En wat hebben we gelachen met de Filipino’s.

IMG_4922 IMG_4924

De vijf Rotterdammers

De natuur is zo mooi dat het lijkt alsof je droomt. Overdag zijn we naar Lagoons gevaren, geheime stranden, gave snorkel plekken en ga zo maar door. ’s Avonds sliepen we in tentjes (helemaal nieuw) op het strand onder een prachtige sterrenhemel en als je ’s avonds door het water liep gaf de plankton licht. We hopen dat de foto’s genoeg zeggen want het is lastig uit te leggen hoe gaaf en mooi dit was. Echt de allermooiste ervaring OOIT!!!

5ef50473-f8a2-43c5-9e0c-65d02e7924f7 IMG_4969 IMG_5034

De innerlijke mens moest ook goed verzorgd worden!

En toen was er al weer een week voorbij! We zijn terug naar Puerto Princesa gegaan waar we met de scooter nog veel plekjes hebben bezocht, weer heerlijk hebben gegeten en goed hebben ontspannen. Een van de bijzondere plekken was wel de gevangenis zonder muren. Hier zitten gevangenen met goed gedrag en geen bewakers op een stuk land/grond. Het lijkt op een grote boerderij wel met omheining en een poort waar bewaking is maar verder niet. De gevangenis heeft drie levels, je komt binnen op het level Maximum, je krijgt dan een oranje T-shirt en heb je wel bewaking. Als je je goed gedraagt ga je naar Medium, krijg je een blauw T-shirt en minder bewaking en tot slot heb je Minimum, draag je een beige T-shirt en heb je geen bewaking. Met deze gevangenen kan je dus praten, die begroeten je ook en vertellen hun verhaal en laten hun tuin zijn die zij voor toeristen hebben gemaakt. Wij spraken bijvoorbeeld met een man die op zijn 21ste een politieman heeft vermoord en levenslang heeft. Inmiddels is hij 49 jaar oud en weet hij niet wanneer hij weg mag maar is blij dat hij zo zijn jaren door kan brengen. Aan de andere kant kan hij niet bellen naar zijn familie en is en brief sturen ook lastig want ze hebben geen inkomen dus ook geen tot weinig geld voor een stempel. De beste man vroeg ook om wat centjes maar we hebben hem een tandenborstel, tandpasta en zeep gegeven.

Verder heeft Youri in Puerto Princesa zijn SSI (duik brevet) gehaald en hadden Robin en ik lekkere meidendagjes.

Helaas zijn de twee weken erg snel gegaan en moest Robin er weer vandoor… Na het vertrek hebben we nog een paar dagen gezellig met Nadia en Florian opgetrokken maar is het voor ons ook weer tijd om door te gaan, nog genoeg te zien!

IMG_5168

Een duik tijdens ons 2 jarig jubileum! <3

Van Puerto Princesa vlogen we naar Cebu City hier een nacht geslapen en de volgende dag met de ferry naar het eiland Bohol gegaan. Bohol is bekent om de Chocolate Hills, het heeft deze naam gekregen omdat het de kleur van melkchocolade heeft al vonden wij dat het juist meer een groene kleur had, maar goed deze heuvels lagen vroeger onderwater en was het een onderdeel van het koraal, wat aardverschuivingen allemaal niet doen. Verder hebben we hier vooral veel rond gereden op de scooter en veel Spaanse gerechte gegeten omdat dit eiland de eerste van de Spaanse bezitting was. Je hoort ook dat er veel meer Spaanse woorden worden gebruikt.

IMG_5136

Modieuze helmen he?

Na vier dagen zijn we naar Siquijor gegaan, een klein eiland zuidelijk van Bohol waar je weer even terug in de tijd stapt. Alles is hier nog relaxter en zit het nog niet helemaal vol met toeristen. Je vind hier wel veel buitenlanders die met een Filipijnse zijn getrouwd en hun eigen bedrijf hebben (duikscholen, bars etc.). In een dag kan je het hele eiland zien maar als je in het volgende dorp woont noemt men dat al ver weg haha

Voorbeeld: in San Juan gebeurd het, daar zitten de meeste hotels, bars, restaurants enz. Alleen zaten wij in een dorp 15 min met de scooter verderop, dat is voor hen dus verweg… “oh no so far away!” hoor je dan steeds, stelletje luilakken, heerlijk!

Siquijor vonden we het fijnst omdat je er alles vind wat je zoekt in een eiland plus het is dichtbij. Ook dit eiland had weer een geweldig snorkelgebied, watervallen, mooie natuur en een hele fijne sfeer. In ons guesthouse hebben we twee Nederlandse meiden ontmoet waar we mee zijn gaan snorkelen (youri is toen gaan duiken) en een paar avonden mee hebben gegeten.

IMG_5011

Nog altijd blijven we sprakeloos van de natuur hier!

Op donderdag 29 maart was het tijd om te gaan, we vlogen 30 maart vanaf Cebu City naar Manila en van Manila naar Singapore (allemaal op een dag). In het kader van zoveel mogelijk verschillende vervoersmiddelen gebruiken hebben we een nachtferry genomen van Siquijor naar Cebu city, het waren perfecte bedden dus goede hoop op een goeie nachtrust want dat hebben we wel nodig. De ferry legt om 5 uur ’s ochtends aan in Cebu City, we vlogen pas om 13 uur ’s middags en we komen om 2 uur ’s nachts aan in Singapore. Slaap is wat we nodig hebben, uiteraard was dit te mooi om waar te zijn en werd ik ziek… aan de diarree met misselijkheid, als ik ging liggen ging het niet goed dus heb ik soort op een bankje zittend geslapen. De schommeling van de ferry hielp niet echt mee dus heb ik voornamelijk heen en weer gelopen naar de wc. Gelukkig kon Youri wel wat slapen en eenmaal op het vliegveld heb ik nog twee uur mijn ogen dicht kunnen doen.

In Manila was mijn ex-collega / vriendinnetje Priscilla op bezoek bij haar vriend Bjorn die een jaar vanuit de ING in Manila werkt. We konden bij hun een douche nemen, een wasje draaien en even ontspannen voordat we weer moesten vliegen. Wat was dit fijn zeg!! Zeker na 1,5 dag non-stop te reizen zonder te douchen was dit cadeautje! Uiteraard hebben we met elkaar nog even een borrel gedaan en moesten daarna gelijk door naar het vliegveld.

IMG_5179

De nachtferry

Na 30 dagen eilandhoppen was het ook wel weer tijd voor wat anders, tijd voor Singapore (wat een stad en land in een is)! Van veel reizigers en van Wim en Joelle hadden we al wat verhalen gehoord. Iedereen vond het geweldig maar Azië kon je het niet noemen, iets wat ons wel nieuwsgierig maakt!

Op dit moment zijn we al in Maleisië, we reizen de westkust af richting Zuid-Thailand om eiland te hoppen (hier vieren we Koningsdag en Youri z’n verjaardag) en via de oostkust van Maleisië terug naar Kuala Lumpur, om op 8 juni naar Jakarta te vliegen voor ons Indonesië avontuur.

Tot snel weer!

Dikke kus AS&Y