Duiken in Thailand en het avontuur met Caroline

13 mei 2018 - Phuket, Thailand

Hoi hoi lieve mensen,

Bedankt voor alle felicitaties, Youri heeft zich heel erg jarig gevoeld! Ook de verjaardagsweek in Borneo is heel gaaf geweest maar daar lezen jullie de volgende keer meer over. Deze blog is een uitgebreide versie van de duikcursus en onze reis met Caroline.

Voordat Caroline (zusje A-S) ons kwam opzoeken hadden we eerst nog een kleine week voor onszelf en dat hebben we gespendeerd op het eiland Koh Tao. Een heerlijk klein eiland waar ik drie jaar geleden met vriendin Jill ook ben geweest, toen waren we gelijk verliefd geworden op dit eiland en het moment dat wij (Youri en ik) aankwamen had ik precies weer hetzelfde gevoel. Het leek zelfs een beetje op thuiskomen. Op Koh Tao hebben we voornamelijk veel gedoken, ik heb mijn SSI (duikbevret) behaald en Youri heeft een advanced duikcursus gedaan (Youri had zijn duikbevret in de Filipijnen gehaald).

IMG_5541

Wanneer het water hoger komt dan je verwacht...

Uiteindelijk ben ik heel erg blij dat ik het duiken heb gedaan maar ik het vond het heel spannend en zelfs een beetje eng, ademen onderwater ging er bij mij gewoon niet in. De eerste dag in het zwembad was dan ook vreselijk haha, het duurde even voordat ik de knop kon omzetten want daar draait het vooral om. Je hersenen kunnen zoveel bepalen dat is bizar. Na een tijd eindelijk onderwater te zitten is het heel makkelijk en wordt het “normaal”, je doet wat oefeningen en je leert te spelen met je balans, zo lang je maar rustig blijft ademen is er niks aan de hand. We hebben een leuke en kleine groep met nog een Nederlander en Rotterdamert (Jaap), een Ierse (Fiona) en een Amerikaan (Jeff), wat voor veel lol heeft gezorgd!

IMG_5407

Eind van de middag was de les voorbij en was ik heel blij dat ik dag 1 had overleefd, tijd om lekker wat te eten met Youri en daarna moest ik huiswerk maken (dat is pas lang geleden!).

Dag 2 van de cursus, Youri en ik beginnen allebei met een ochtendje les (wel apart) en gaan daarna met elkaar de boot op en gaan we duiken in zee! Youri leert vandaag om te navigeren onderwater en ik ben vooral bezig met mezelf rustig te houden en moed in te praten dat ik dit kan.

Duiken in zee is 10x leuker dan in het zwembad en ook makkelijker! Onze eerste duik was tot 12 meter en de tweede duik tot 18 meter, helaas kreeg ik last een luchtbel in mijn oor waardoor ik niet kon klaren. Klaren doe je zodat de druk op je holtes verdwijnt. Mijn instructeur heeft mijn hoofd gekanteld, friemelde wat aan mijn oor en toen plopte er zo een luchtbel eruit! Gelukkig kon ik zonder pijn weer verder.

IMG_2058 IMG_2061 IMG_2071

Youri is onderwater een visje geworden.

De onderwater wereld is bijzonder mooi en het gevoel dat je er middenin zwemt is onwerkelijk. In het begin lijkt het nep, alsof je door Oceanië in Blijdorp loopt. We hebben zoveel vissen en koraal gezien, ik bleef me maar verbazen ondanks dat ik toch nog erg geconcentreerd bezig was met rustig blijven en alles controleren (heb ik nog genoeg lucht, waar is m’n buddy). Gelukkig hadden wij naast onze instructeur ook een leerling Dive Master Maxime mee, ook een Nederlandse en Rotterdamse! Wat vond ik het fijn dat zij mee was want ze bleef heel lief bij mij in de buurt en dat gaf mij veel rust. Dit heeft ze vanaf het zwembad steeds gedaan, zo lief! Tijdens het duiken kwamen we Youri en Steven (vriend van Fiona) tegen en wat was ik toen trots! Je kon namelijk goed zien dat Youri echt wel een pro begint te worden, een echte vis in het water haha

Dag 3 was onze laatste dag met een vroege ochtendduik. Om 7uur moesten we verzamelen, spullen pakken en gaan. We gaan duiken in het begin bij de Chumpon Pinnacle waar je walvishaaien in het wild kan zien, niet degene in de Filipijnen die gevoed worden en daardoor op een bepaalde plek blijven, nee echt in het wild!

Onze eerste duik was chaotisch want er waren mega veel andere boten en duikers, door alle bubbels was het moeilijk omlaag komen. Via een touw kon je zakken wat echt nodig was want ik kwam maar niet omlaag, een klein paniek momentje ontstond er bij mij maar nadat de meesten weg waren en het een stuk rustiger was lukte het perfect! Weer met dank aan Max haha

Dit duik gebied was prachtig! Grote vissen, veel mooi koraal en ook het duiken ging mij veel beter af en bij de rest ook. De tweede en de laatste duik was het aller best want onze vriend de walvishaai is langs geweest, wat een prachtig gezicht was dat! Hij zwom langs en boven ons, zo relaxt en in zijn natuurlijke habitat, ge-wel-dig! Wat een cadeautje en wat een mooie afsluiter van de cursus, ik raad het iedereen aan! Waar ik eerst nogal skeptisch was over waarom men het duiken zo gaaf vondt, snapte ik het na het zien van de walvishaai helemaal. Een magische wereld ligt er onder het wateroppervlak!

IMG_5449

Gewoon sprakeloos...

Ook Youri heeft de walvishaai kunnen spotten gelukkig en heeft zijn advanced cursus behaald. Hij heeft nog een nachtduik gemaakt waarbij je met een zaklamp in een pikzwarte zee zwemt en kan niet alleen navigeren op land maar nu ook onderwater!

In de link vinden jullie het filmpje en zien jullie hoe ik duik en is ook de walvishaai zien! Een herinneren voor het leven.

Na de cursussen hadden we nog drie dagen voordat we Caro op gingen halen in Phuket. Deze drie dagen hebben we gespendeerd met luieren, zwemmen, scooteren en vooral veel en lekker eten (de Thaise keuken is toch wel echt fantastisch). Omdat we een kleine groep hadden waren we best hecht geworden en hebben we elke dag met elkaar gegeten en elkaar beter leren kennen. Een ander hoogtepunt van Koh Tao was de Cabaret Show! Een show wat uit alleen maar lady boys bestaat, waar in wordt gedanst en geplaybackt, en voor een amateur show was het geweldig!! We zijn met alle duikers gegaan en de mannen onder ons konden maar niet geloven dat alle “vrouwen” eigenlijk mannen zijn! Het was ook wel moeilijk te zien hoor, de “vrouwen” zijn namelijk prachtig!

IMG_5430

Op 28 april vertrokken we met de nachtferry van Koh Tao naar het vaste land en vanuit daar gingen we (29ste) met een busje naar het vliegveld van Phuket. We hebben een beetje gesjoemeld met de tickets want officieel moest je extra betalen als je afgezet wilde worden bij het vliegveld maar we zagen dat er nog meer mensen uit moesten stappen dus toen we bij het vliegveld waren gingen wij er ook maar gewoon uit, scheelde ons toch weer een paar honderd Bath.

Het duurde even maar na een paar uur wachten kon ik eindelijk mijn zusje weer knuffelen! De eerste keer alleen zo lang en zo ver vliegen, ik vond het maar spannend. Alles is goed gegaan op het feit na dat mevrouw bij de verkeerde bagage band stond en het daardoor dus lang duurde voordat ze naar buiten kwam.

73c8258f-9f73-48b1-bdfe-e9d47be2f533

Jaaaaaaa, Caro is er!

Uiteraard hebben we Caro de bekende 7-eleven tosti laten proeven en gingen we met de bus naar onze glamping. Helaas ging dit niet helemaal goed en duurde het ook weer twee uur voordat we er waren, de bus stopte namelijk niet in de buurt terwijl ze dat wel zeiden… Typisch Thais maar goed. Een vriendelijke Duitser heeft ons met zijn tricycle afgezet en daar stond onze grote luxe tent al klaar.

Een heerlijke, mooie en schone plek aan het strand en met een zwembad! Hier hebben we twee nachten geslapen en hebben voornamelijk geluierd zodat Caro kon acclimatiseren.

De volgende bestemming was Koh Phi Phi een van de mooiste eilanden van Zuid-Thailand zegt men en het is zeker waar maar het is nu voornamelijk een party eiland en is het volgebouwd met hotels. Wij sliepen in een bamboo hutje op een heuvel wat in Caroline-taal; Rimboe en boven op de berg betekent hahaha

De aankomst dag hebben we een lekker lokaal eettentje gevonden, over het strand gewandeld, een ijsje gehaald en lekker een bucket gin tonic gedronken bij een pool party.

IMG_5469

Onze tweede dag op Koh Phi Phi zijn we naar een viewpoint(de top van Mount Everest volgens Caro) gelopen en toen wisten we waarom dit eilandje als een van de mooiste word beschouwd. De zee is prachtig blauw en ondanks alle hotels is het toch nog erg groen. We kregen ook een bezoekje van een aapje boven op de berg, gek dat dat voor ons gewoon normaal is geworden.

IMG_2086 IMG_5477 IMG_5484 IMG_5487

Het was de klim waard! Wat een uitzicht!

Na de viewpoint zijn we naar een mooi strand gewandeld en hebben we heel de middag gedobberd in zee. Eind van de middag wilden we weer een drankje doen bij de poolparty maar vandaag was er geen gratis entree dus hebben we na het avondeten lekker geborreld bij ons hutje.

IMG_5495

Wat kijk je me aan..?

Na twee dagen was het weer tijd om naar het volgende eiland te gaan, Koh Lanta, een stuk groter eiland waar we ook langer zijn gebleven. Hier hebben we echt vakantie gevierd en zijn we alle drie heel erg bruin geworden. We hadden een mooi resort aan zee met een schoon huisje en een lieve eigenaresse. Om de dag hebben we wat ‘actiefs’ gedaan, een scooter dag, een snorkel dag en een middag naar een animal welfare geweest. Dit is een opvang voor honden en katten die je ook eventueel kan adopteren, als een goedaardigheidje hebben we geholpen met het uitlaten van de honden.

IMG_2092 IMG_5509

Het hoogtepunt van Koh Lanta was toch wel de snorkeltour, want we zijn naar twee kleine eilandjes geweest met onwijs helder water. Het leek heel erg op de Filipijnen zo mooi! Heel veel vissen, zeesterren, zee-egels en prachtig koraal. We hebben zelfs een zee-aal gezien!!

IMG_5524 IMG_5529 IMG_5531

Time flies when you’re having fun! Want we gingen al naar onze een naar laatste bestemming en dat was het Khao Sok National Park. Dit is het oudste junglegebied van Thailand met veel wild life. Na een hele dag in de bus gezeten te hebben kwamen we aan bij Smiley Guesthouse waar we de eerste nacht in een huisje op palen in de natuur zaten. De volgende morgen vroeg aan het ontbijt want we gingen met een busje en een boot naar Khao Sok, in het park verbleven we in een floating bungalow op het meer.

IMG_5672 IMG_2211

De bootrit was 45 minuten maar we hadden wel heel de dag kunnen varen, wat is dit park mooi zeg! Veel kalkrotsen, prachtig groen en het meer zo blauw het leek wel de zee. We werden warm verwelkomt en kregen een bungalow aangewezen. Om 12:30 uur stonde lunch klaar en de rest van de middag konden we lekker zwemmen, kayakken, zonnen etc. Om 17:00 uur gingen we met de boot varen voor de sunset/night safari, tijdens deze rit hebben we apen, toucans en een mega grote hagedis gespot. Eenmaal terug was het tijd voor het avondeten en hebben we de rest van de avond lekker slap geouwehoerd.

IMG_2228

De wekker ging om 06:15 uur om de zonsopgang te kunnen zien en voor de ochtend safari, we hebben weer apen gespot en konden de Gibbons horen maar we hebben ze helaas niet gezien. Na de safari hadden we ontbijt en daarna was het tijd voor de jungle trekking!

IMG_2213 IMG_2219

Wat zijn ze weer schattig bezig.

Een pittige wandeling door de jungle met onze gids Guy (die overigens onze gids was gedurende de trip van begin tot end), een knappe Thai die Caro helaas niet meegenomen heeft haha

In de jungle liepen we door water en modder (Caro heeft nog een mooie smakkerd gemaakt) en eindigde bij een grot. Normaal gesproken loop je dik een kilometer de grot in maar omdat het moessonseizoen is begonnen kon je maar een paar honderd meter naar binnen want er is water in de grot. En dat hebben we gemerkt, Caro en ik moesten zelfs zwemmen omdat we te klein waren en de grond niet meer konden raken. Daar zwommen we dan in een grot in Zuid-Thailand met een koplamp op je kop, wie had dat gedacht?!

IMG_5708 IMG_5717

De nieuwste boswachters van Thailand.

Drie uur later stonden we weer bij de bungalows, we hadden nog lekker wat tijd om te zwemmen, lunchen en te douchen voordat we weer terug naar vaste land gingen. Het was weer een mooi avontuur en Caro is een echte nature chick geworden haha

We bleven nog een nachtje slapen bij Smiley Guesthouse en de volgende dag gingen we naar Phuket, hier hadden we een lekker hotel en gingen we de laatste dagen in!

IMG_5629 IMG_2253

Doei Caro! Het was superleuk!!!!

In Phuket hebben we heerlijk gegeten op de nightmarkt, heeft Caro haar nagels laten doen, hebben we allemaal een massage genomen, bij Hooters bar een cocktail gedaan en een beetje bijgeslapen.

Op maandag 14 mei vlogen wij weer terug naar Kuala Lumpur voor Youri z’n verjaardag en vloog Caroline terug naar Nederland.

We kijken terug op een fijne twee weken met mooie activiteiten en gezelligheid!

Dikke kus,

AS & Y

IMG_2106

1. Han:
    21 mei 2018
    WoW, ook top voor Caroline dat zij zo’n fijne tijd met jullie had. The adventief continous❣️❣️
  2. Ellen Oosterom:
    23 mei 2018
    Hallo wereldreizigers,
    Erg leuk weer dit verslag en wat kan jij boeiend schrijven AS.
    Die onderwaterwereld is echt een sprookje he? En minstens zo mooi als de wereld boven water. Wat bijzonder dat jullie als zussen zo een paar weken konden optrekken en en genoten hebben van elkaar en het heerlijke vakantie leven. Tot de volgende keer weer! Wij tellen af.... nog 8 dagen en dan groot feest in de familie : )